Image SEO: zo pak je dat aan

image seo

Wie met zijn afbeeldingen wil scoren in Google, die moet niet alleen zijn afbeeldingen zelf optimaliseren, ook de content op de pagina waar je afbeelding staat is van belang. Andere belangrijke factoren zijn de grootte van je afbeeldingen, en of je afbeeldingen al dan niet uniek zijn. Uiteraard zijn ook de titel en de alt-tag van belang. We zetten even de belangrijkste image seo facoren op een rijtje.

Image seo

Size matters

De grootte van je afbeeldingen: je staat er misschien niet bij stil, maar het is een belangrijke ranking factor. Google draagt snelheid hoog in het vaandel, en wil dus ook dat je webpagina zo snel mogelijk laadt. En hoe kleiner de afbeelding, hoe sneller de pagina laadt. Dat betekent niet dat je alleen erg kleine afbeeldingen mag gebruiken, afbeeldingen maken je website immers visueel aantrekkelijk. Google wil dat je zo klein mogelijke afbeeldingen gebruikt, zonder dat je je website daarmee visueel minder aantrekkelijk maakt.

Maak je gebruik van stock afbeeldingen, zoals Istock of Shutterstock? Je hebt zelden de afbeelding in de hoogste resolutie nodig. Download slechts in de resolutie die je nodig hebt, zo beperk je de grootte van je afbeeldingen.

Gebruik zo veel mogelijk unieke afbeeldingen

Nu we het toch over stock foto’s hebben: gebruik zo veel mogelijk unieke foto’s. Net zoals dat Google niet van dubbele content houdt, houdt het ook niet van dubbele afbeeldingen. Afbeeldingen afkomstig van websites met stock afbeeldingen vermijd je dus beter. Heb je een webshop? Vermijd dan ook de afbeeldingen die de producent van de producten die je verkoopt je toestuurt: de producent stuurt die immers naar iedereen die zijn producten verkoopt, en de afbeeldingen zijn dus allesbehalve uniek. Van elk product eigen foto’s maken kost tijd en geld, maar loont wel de moeite.

Alt tags, titel tag en de naam van je afbeeldingen

De titel tag, de alt tag en de naam van je afbeelding zijn natuurlijk standaard voor image seo:

  • De naam van je afbeelding moet die afbeelding zo goed mogelijk beschrijven. Je wil Google immers zo goed mogelijk helpen te begrijpen waarover je afbeelding gaat.
  • De alt tag is de tekst die er verschijnt wanneer de afbeelding niet geladen kan worden. Idealiter bestaat de alt tag uit 4 tot 6 woorden, met maximum 125 karakters.
  • Tot slot kan je je afbeeldingen nog een titel tag meegeven. Naar SEO toe weten we niet zeker in hoeverre Google de titel tag als factor gebruikt in het ranken van afbeeldingen, maar het kan sowieso geen kwaad om je afbeeldingen een goede titel tag mee te geven. SEO verandert constant, en daar waar Google vandaag misschien alleen rekening houdt met de alt tag, zouden ze in de toekomst wel eens rekening kunnen beginnen houden met de titel tag.

De content op de pagina van de afbeelding

Tot slot is ook de content op pagina waar je afbeelding staat van belang. Een afbeelding in een Pinterest board, zonder verdere content, zal dus bijna altijd slechter scoren als dezelfde afbeelding op een andere website, voorzien van de nodige content. Google gebruikt de inhoud van de webpagina om de relevantie van je afbeelding mee te bepalen. Wil je met je afbeeldingen scoren in Google, dan is het dus belangrijk dat ook je geschreven content goed zit.

1 Comment

  1. GayleAHund

    1 month ago

    Pretty! This was an incredibly wonderful article. Many thanks
    for providing this info.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *