Hogere CTR op het eerste zoekresultaat in Google?

organisch verkeer

Zoekmachineoptimalisatie of SEO blijft een hot topic. Bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen, geeft je website namelijk meer zichtbaarheid en meer verkeer. Maar wat zijn de exacte cijfers? Ligt de CTR (de click-through rate of doorklikratio) werkelijk hoger als je website op de eerste plaats op de zoekresultatenpagina staat? Wij zetten de puntjes op de i!

Op de eerste plaats in Google verschijnen, is het de moeite waard?

Iedereen die moeite doet om op SEO-vlak beter te scoren, weet dat dit niet gemakkelijk is. Nu vraag je je waarschijnlijk af hoeveel verkeer er naar je site komt via de organische zoekresultaten. Dit kan je natuurlijk meten via Google Analytics. Maar hoeveel verkeer zou je meer hebben als je op de eerste plaats zou staan? Daar weet Google Analytics geen antwoord op.

Onderzoek naar de CTR

Om hier achter te komen, heeft Philip Petrescu een onderzoek uitgevoerd. Hij heeft zijn informatie voornamelijk uit de Google webmaster tools gehaald. De onderzoeker heeft eerst gekeken naar voorgaand onderzoek en ondervond dat er verschillende resultaten uitkwamen door het gebruik van een verschillende methodologie en andere definities van de click-through rate.

De grote meerderheid klikt op organische zoekresultaten op de eerste pagina in Google.

Click to tweet!

De resultaten van het onderzoek

Uit de resultaten blijkt dat de grote meerderheid (71,33%) op een zoekresultaat op de eerste pagina klikt. Op de tweede en derde pagina van de zoekresultaten in Google gebeuren slechts 5,59% van de klikken. Er is dus een heel groot verschil tussen de CTR op de 1e en op de volgende zoekresultatenpagina’s van Google. Er is eveneens een hogere doorklikratio bij zoekresultaten die zich op de eerste plaats op pagina één bevinden. Het is de meer dan de moeite waard om één van de bovenste plaatsen in de SERP te bemachtigen.

CTR per positie

Bron: http://moz.com/blog

Daarnaast is de klikfrequentie ook hoger voor zoekopdrachten die branded zoektermen, of zoektermen die de naam van een merk of bedrijf, bevatten. Dit is logisch, aangezien de website van dit merk of bedrijf meestal op de eerste plaats verschijnt.
Mensen zoeken vaak iets op met een bepaalde intentie, zoals ‘laptop kopen’. Bij zo’n zoekopdrachten ligt de CTR hoger voor het zoekresultaat dat zich op de eerste plaats in Google bevindt. Zoekopdrachten met een intentie hebben dus een significant effect op de CTR.

Verrassend resultaat voor mobiele toestellen.

 Tot slot werd ook de vergelijking gemaakt tussen mobiel en desktop. Verrassend genoeg wordt op mobiele toestellen meer op het tweede en derde resultaat geklikt dan via een laptop of pc. Men zou echter verwachten dat mensen op het eerste zoekresultaat zouden klikken, aangezien ze niet veel willen scrollen op het kleine scherm.

Ga zelf aan de slag met de cijfers

De onderzoekers gaven daarnaast nog mee hoe je het verkeer naar je website kan inschatten. Probeer deze formule eens: verkeer= zoekvolume * CTR. Je verkeer hangt volgens hen af van de ranking van het zoekwoord en hoeveel mensen op je website klikken. Je moet er echter wel rekening mee houden dat elk zoekwoord verschillend is. Zoals uit de resultaten bleek, was de CTR anders voor branded en non-branded zoekwoorden.

Executive Summary

Uit onderzoek blijkt dat de organische CTR (of doorklikratio) hoger ligt voor zoekresultaten die zich op de eerste pagina in Google bevinden. Bovendien heeft positie 1 in een zoekmachine meer kans om aangeklikt te worden dan positie 2. Ook voor branded zoektermen en zoektermen met een intentie ligt de doorklikratio hoger. SEO wordt dus beloond!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *