Hoe vult de social media marketeer zijn marketingstrategie aan?

Hoewel social media binnen marketing een steeds meer op zich staande strategie wordt zijn ook social media marketeers geneigd om hun marketingstrategie uit te breiden met bijkomende technieken om effectieve marketing te voeren. Om te achterhalen hoe social marketeers hun marketingbudget opvullen heeft Social Media Examiner een onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek gaat men na welke online marketingpraktijk het meest werd gecombineerd met social media marketing. We gaan hieronder na wat de bevindingen waren van hun onderzoek.

Social en SEO

Het onderzoek is het 4de social media report van Social Media Examiner dit jaar. Aan deze survey namen meer dan 3800 social media marketeers deel van over heel de wereld.

Volgens het onderzoek verkiezen social media marketeers search engine optimalisatie boven PPC campagnes. SEO komt daarmee op de tweede plaats met 65% na e-mailmarketing dat met 87% veruit op de eerste plaats prijkt.

Als we kijken naar online advertenties zien we dat 38% van de social media marketeers dit kanaal aanhalen om hun social media marketing aan te vullen. SEO staat hier ver boven. Voor de marketeers die SEO gebruiken zien we dat er in de B2B sector lichtjes meer wordt ingezet op SEO (67%) dan in de B2C (62%).

Een overgrote meerderheid van de respondenten geeft ook aan dat ze hun SEO activiteiten gaan uitbreiden naar de toekomst toe. En slechts 9% gaf aan dat ze niet zouden kiezen voor SEO. Als we kijken hoeveel social media marketeers hun online advertenties zouden uitbreiden dan komen we slechts op 43%.

Facebook aan de top

Zoals de meeste onder ons wel dachten blijft Facebook het meest populaire sociale netwerk voor marketeers. Zo zit 92% van ondervraagde marketeers op Facebook om hun social marketing te voeren. Twitter en LinkedIn zijn dan ook de te verwachten twee die de top 3 vervolledigen.

Het gene dat het meeste opvalt is de 6de plaats van Google+. Voor een sociaal netwerk dat werd opengesteld sinds juni vorig jaar is 40% natuurlijk niet slecht. Maar met de verwachtingen die Google zelf heeft gecreëerd kan men ook stellen dat het tegenvalt. Uit het onderzoek blijkt echter wel dat een overgroot deel (70%) van de ondervraagden wil bijleren over Google+. En 67% wil  het gebruik van Google+ verhogen binnen hun social media strategie.

Zoals wel vaker met nieuwe kanalen, kijken de marketeers even de kat uit de boom als het over Google+ gaat. Eerst moet duidelijk worden of het moeite loont om Google+ volledig te integreren in de hun marketingmix.

Voor alle bevindingen van het Social media report van Social Media Examiner raden we je aan het report gratis te downloaden.

 

Executive Summary

Wat? Social Media Examiner heeft de resultaten bekend gemaakt van hun 4de social media report.
En? Men heeft onderzocht welk kanaal social media marketeers verkiezen aanvullend op hun social media marketing.

1 reactie

  1. Yordi Pauptit

    4 months ago

    Beste,

    Over het algemeen denk ik dat Google AdWords toch wel een goed middel is om veel potentiële klanten te bereiken, en hiermee meer omzet te draaien.

    Ik zou wel gaan kijken voor adverteren op Facebook voor bijvoorbeeld de bekendmaking van een merk of bedrijf, zonder hierbij de intentie te hebben “direct” leads te koppelen aan de advertenties. Doordat onbewust het logo van het merk/bedrijf vaak gezien wordt blijft het hangen en wordt het in de toekomst herkent als iets bekends denk ik.

    Met vriendelijke groet,
    Yordi Pauptit




Geef je mening

Your email address will not be published. Required fields are marked *