Hoe penalties vermijden bij de implementatie van gestructureerde data markering?

gestructureerde data markering

Het gebruik van gestructureerde data (of ook wel rich snippets genoemd) is een goede manier om te scoren in zoekmachines. Als Google de markeringen op jouw webpagina’s begrijpt dan kan het deze informatie gebruiken om rich snippets en andere elementen toe te voegen aan het zoekresultaat. Die markeringen zorgen voor een betere indexatie en je wordt organisch ook beter zichtbaar.

Waarom gestructureerde data gebruiken?

Gestructureerde data verschijnen meestal net onder je metatitle en zorgen voor een betere zichtbaarheid en doorklikratio. Ze kunnen toegevoegd worden via schema.org en via indelingen zoals microdata en RDF.

Het gebruik van markeringen voor gestructureerde data kan ook nadelig werken voor je website wanneer je ze op een verkeerde manier gebruikt. Google bestraft namelijk gestructureerde data markeringen die te spammy overkomen. In maart 2015 heeft Google hieromtrent een grondige update gedaan van zijn algoritme. Sinds dan kunnen snippets enkel geplaatst worden op specifieke producten en niet meer op categorieën of lijsten van bestemmingspagina’s.

Hoe weet ik wanneer mijn gestructureerde data markering afgekeurd is?

Dit is makkelijk na te gaan wanneer je gebruikmaakt van Google search console. Op de pagina ‘Gestructureerde gegevens’ wordt de gestructureerde informatie weergegeven die Google op jouw site heeft aangetroffen. Dit rapport geeft ook informatie over de fouten in de paginamarkeringen die de afkeuring heeft veroorzaakt.

Deze fouten voorkomen

Onderstaande stappen zorgen ervoor dat je deze fouten gemakkelijk voorkomt:

  • Zorg dat  de implementatie van je gestructureerde data voldoet aan de meest recente guidelines van Google.
  • Test de markup in de online Structured data testing tool van Google.
  • Controleer regelmatig de rapporten van je gestructureerde data in Google search console. Dit rapport geeft je meer informatie over de indexatie en mogelijke foutmeldingen.
  • Volg zeker de Google webmaster blog voor de nieuwste updates omtrent gestructureerde data.

Wat te doen als Google je gestructureerde data bestraft?

Als je merkt dat de rich snippets van je website niet meer verschijnen bij de organische resultaten controleer je het best de indexering en errors in Google search console. Om de problemen op te lossen volg je het best de volgende stappen:

  • Bekijk het gestructureerde gegevensrapport in Google search console en zoek naar errors. De items met de meeste fouten staan bovenaan zodat je die als eerste kunt aanpakken.
  • Vervolgens klik je op een gestructureerd gegevenstype om de fouten voor dat type in detail te bekijken.
  • Voor het corrigeren van de markeringen controleer je het best de voorbeelden die je vindt in Google search console. Indien het niet lukt om het probleem op te lossen, kun je ook steeds terecht op het gedeelte voor gestructureerde gegevens van het Helpforum voor webmasters.
  • Om na te gaan of de aangepaste markeringen correct zijn, geef je de URL opnieuw in in de tool voor het testen van gestructureerde gegevens. Wanneer de problemen opgelost zijn, kun je een verzoek indienen om de markeringen te herbekijken. Het kan wel enige tijd duren voordat de pagina opnieuw wordt gecrawld en verwerkt. De meeste problemen worden verholpen in minder dan een week.
Executive Summary

Gestructureerde data zorgen ervoor dat je meer opvalt in de organische zoekresultaten. Je moet ze wel op de juiste manier implementeren, want anders dreigt Google je af te straffen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *