Hoe bad links naar je website identificeren?

Na alle recente updates van Google, zeker de Panda en Penguin updates, wordt er steeds meer aandacht besteed aan het vermijden van bad links. Deze bad links brengen je website veel schade aan, en tasten je geloofwaardigheid aan, met de gekende gevolgen voor je ranking.

Bad links kunnen in heel wat hoedanigheden voorkomen. Soms ziet een link er op het eerste zicht heel gewoon uit, maar na dieper onderzoek zie je pas dat deze link niet echt relevant is voor je website. Bij andere links is het dan weer meteen heel duidelijk dat deze schade aanbrengt aan je website.

In dit artikel gaan we dieper in op die identificatie van bad links. Hoe kan je bad links makkelijk herkennen, en beoordelen?

Identificatie van bad links

De lijst van links naar jouw website kan je bekijken in Google Webmastertools. Je kan een export doen naar excelformaat. Door even te scrollen door de lijst van links, kan je meteen al enkele verdachte links spotten. Meestal krijg je links van websites waarvan de naam helemaal niets te maken heeft met je eigen website.

Bij andere links kan je best even op de bewuste website zelf gaan kijken. Ook dat leert je heel veel over de kwaliteit van de link. Scan de website waarvan je een link hebt gekregen. Zie je dat die website over verschillende onderwerpen tegelijk gaat, dan weet je dat deze site niet werd aangemaakt om bezoekers van goede informatie te voorzien, maar misschien wel voor het verkopen van links.

Websites met een onnatuurlijk linkpatroon

Obscure webmasters die links kopen of verkopen hebben vaak een heel onnatuurlijk linkpatroon. Vaak staan dit soort links in sidebars en footers van websites. Ze staan ook op elke pagina van de website, en met steeds dezelfde anchor text. Webmasters die links aankopen, doen dit vaak op basis van een anchor text, dat dan vaak hun eerst getargette keyword is. Bij natuurlijke linkbuilding wissel je best voldoende af van anchor text. Door steeds dezelfde anchor text te gebruiken maak je jezelf verdacht. Indien je dus steeds dezelfde anchor text ziet op de website waarvan je een link kreeg, dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met bad links.

Ook wanneer alle links op de bewuste website steeds naar dezelfde pagina leiden, in de hoop de autoriteit van die pagina te verhogen, dan is dit een signaal van onnatuurlijke linkbuilding.

De hoeveelheid content op de website is ook een goede indicator. Staan er meer links op de site dan content, dan gaat het niet om een kwalitatieve link.

Als laatste criterium kan je je ook laten leiden door het gevoel dat je krijgt bij een bepaalde website. Sommige websites mogen dan niet echt het onnatuurlijke linkbuilding patroon vertonen op hun website, soms kan je ook gewoon een gevoel van wantrouwen bij een bepaalde website hebben. Stel jezelf de vraag of je de informatie op de website wel vertrouwt. Indien niet, dan vermijd je beter links vanop deze website.

Executive Summary

Bad links vermijden
Bad links schaden de geloofwaardigheid van je website. Hier vind je tips voor het identificeren van bad links naar je website.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *