Het belang van title tags voor SEO

Title tags zijn belangrijk om bezoekers te verleiden. Ze vertellen waarover je webpagina/artikel gaat en ‘trekken’ je lezers als het ware in je artikel. Inhoudelijk kan je ze vergelijken met de aankondiging van een hoofdstuk in een boek. Ook Google hecht veel belang aan title tags. Doeltreffende title tags lijken een vanzelfsprekendheid, maar zijn dat allerminst. Uit de praktijk blijkt dat er veel tegen gezondigd wordt. Mits je een aantal eenvoudige richtlijnen volgt, is het niet moeilijk om aantrekkelijke title tags te schrijven die ook Google bekoren!

Title tags cruciaal voor bezoekers en zoekmachines

Title tags vormen samen met de description een onderdeel van de meta tags. Ze bieden zowel bezoekers als zoekmachines informatie over de webpagina.  Title tags zijn echte blikvangers in de zoekresultaten. Een goede motto: ‘Schrijf ze voor mensen en formatteer ze voor zoekmachines’. Hou er rekening mee dat ze in vele gevallen mensen al dan niet overhalen om de webpagina van naderbij te bekijken. Cruciaal dus om niet alleen gevonden, maar ook om gelezen te worden!

Title tag checklist

Waarop moet je letten bij het schrijven van een goeie title tag? De checklist hieronder is een handige leidraad:

  • Lengte: Hou het op 70 karakters (incl. spaties)
  • Keyword: Plaats je belangrijkste keyword zo veel mogelijk vooraan
  • Scheiding van keywords: Gebruik pipes in plaats van komma’s om keywords te scheiden
  • Leesbaarheid: Hou het kort en simpel en vermijd afkortingen die voor leesruis zorgen
  • Dubbels: Iedere pagina moet een unieke title tag hebben
  • Relevantie: Zorg voor een beschrijving van de content van je webpagina
  • Bedrijfsnaam: Kan je best weglaten, tenzij je het belangrijk acht voor ‘branding’

Wat vindt Google?

Een geslaagde title tag beschrijft de content op je webpagina en is kort en bondig. ‘Kill your darlings’ en schrap overbodige woorden zo veel mogelijk. Zorg ervoor dat je de title tag niet met keywords overlaadt want Google zal dat afstraffen. Als hij niet in goede aarde valt, zal Google hem zelfs herschrijven. Hou de touwtjes dus in handen en zondig niet tegen de richtlijnen. De meeste content management systemen voorzien een veld om alles netjes in te vullen.

Executive Summary

Trek bezoekers aan en verleid Google
Title tags kritische succesfactor om gevonden en gelezen te worden

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *