Haal SEO uit het verdomhoekje en haal meer uit je search

SEO en content marketing

Creatieve content, een geïnspireerd publiek, social engagement. Ziehier de magische driehoek waar zowat alle digitale marketeers tegenwoordig hun pijlen (en hun poen) op richten. Maar hoe hip en sexy content marketing ook is, zonder de integratie met SEO verschrompelt die magische driehoek tot een vlakke lijn. Slecht nieuws op de hartslagmonitor dus. Want goeie content is dood als niemand hem vindt.

Just ask Google? Help de machine een handje

Marketing moet leven, getuige het toenemende gewicht van influencers en emailmarketing. Maar search blijft hét kanaal om producten en diensten te leren kennen. Ga even na bij jezelf. Als je iets wil weten of nieuwe dingen wil ontdekken, grijp je al snel naar je smartphone.

SEO blijft daarom het niet-te-negeren radertje (of addertje) binnen elke digitale marketingstrategie. Je mag zes blogposts per week publiceren en die opleuken met foto’s waar je uren naar hebt zitten zoeken, als de spreekwoordelijke deuren naar Google dicht blijven, ben je eraan voor de moeite. Want als Google je artikel niet vindt, kan je klant dat uiteraard evenmin.

Als Google je content niet oppikt, kan die er bovendien niet het juiste gewicht aan toekennen. Dat maakt autoriteit opbouwen even lastig als Hootsuite correct uitspreken – om even terug te koppelen naar problemen die de modale marketeer uit zijn/haar slaap houden. Technische optimalisatie moet daarom als een rode draad doorheen search blijven lopen. Lees: site speed, sitemaps, etc.

SEO blijft het niet-te-negeren radertje binnen elke digitale marketingstrategie.

Click to tweet!

SEO op een hoog niveau

Plannen voor een SEO-campagne? Verwijs die spreekwoordelijke sprintsloefjes maar naar de kast en bereid je voor op een marathon. SEO kan namelijk nooit een momentopname zijn, om de simpele reden dat de algoritmes van Google regelmatig veranderen. Je site permanent onderhouden is dus de boodschap. Daarnaast maak je het verschil door de manier waarop je je content aanpakt.

1.     Just like the old days: content spuien!

We moeten vast niemand meer overtuigen van de kwalen van keywordstuffing. Druk je nostalgische impulsen de kop in: je paid search volledig concentreren op 1 keyword of zweren bij een bedrijfsblog die zwemt in de doorzichtige trefwoorden is echt niet meer van deze tijd. Wat dan wel?

2.     Over kleedjes en jurkjes: het grote zoektermenonderzoek

Een gesofisticeerdere aanpak houdt een zoektermenonderzoek in. Als verkoper van retrokledij is het bijvoorbeeld handig om te weten of mensen zoeken naar “retrokleedjes” dan wel naar “retrojurkjes”. De meest gezochte term op Google bepaalt vervolgens je focus. Prima aanpak, maar dat kan nog beter.

3.     Intent marketing: wat zijn je bezoekers van zin?

Intent marketing is een relatief nieuwe strategie die rekening houdt met de verschillende fasen waarin individuele klanten zich bevinden. See think – do; attention – interest – desire – action; Google’s micro-moments (I want to know – I want to go – I want to do – I want to buy) … De informatiebehoefte hangt af van de fase, welk label die ook meekrijgt. Om dit in zoektermen te vertalen: intent kan gaan van “wat te dragen tijdens een sollicitatiegesprek” tot “rood retrojurkje kopen”.

Intent marketing staat of valt met vooronderzoek.

  • Bepaal je doelgroepen.
  • Achterhaal de intenties van elke doelgroep.
  • Zoek uit in welke fase elke doelgroep zich bevindt.
  • Achterhaal welke keywords bij elke fase horen.
  • Analyseer voor elk keyword je ranking in zoekmachines.
  • Richt je content op die woorden die zwak scoren, stem hem af op je doelgroep en cover de juiste fases.

B-A-Z-A-A-R rolt binnenkort net zo vlot van de tong als A-I-D-A.

Klanten tellen niet alleen op koopmomenten

Het doel van de klant beïnvloedt natuurlijk in grote mate welke marketingstrategie voortvloeit uit het vooronderzoek. Voor een bedrijf dat meer leads wil, is het logisch om in te zetten op de laatste fase. Maar er is geen enkele klant ’s die ochtends opstaat, zijn creditcard bovenhaalt en uit het niets een aankoop doet.

Marketeers hebben de neiging zich op koopmomenten te concentreren, terwijl het net zo belangrijk is om de klant in de I want to know-fase vast te grijpen. Iemand die zich op een sollicitatiegesprek voorbereidt, staat open voor bruikbare tips van marketeers. Als je kan anticiperen op haar problemen en een oplossing kan bieden (“wat te dragen tijdens een sollicitatiegesprek”), is de kans groot dat ze aan jouw merk zal denken als ze klaar is om over te gaan tot een aankoop (“rood retrojurkje kopen”).

Executive Summary

Goeie content is zinloos als niemand hem vindt. Haal search uit het verdomhoekje en zorg dat je content marketing zijn doel niet voorbijschiet.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *