Fusion Mex: Digital Marketing integration: Social – Search – Content door Lee Odden

Search marketing een snel evoluerende sectorEerder bracht Queromedia al verslag uit over de volledige eerste dag van het Fusion Mex event te Antwerpen. Er is weliswaar 1 presentatie die zonder twijfel extra aandacht verdient en dat is de uiteenzetting omtrent integratie van digitale marketing kanalen door Lee Odden. Lee Odden is CEO van Toprank, een succesvol online marketing bureau uit Minneapolis in Minnesota.

Informatie zoeken – consumereren – delen op het web

Lee vertelt ons het verhaal van een zoektocht naar kindvriendelijke plaatsen die hij met zijn zoon zou kunnen bezoeken in New York City. Hijzelf is al vaak op businesstrip geweest in NYC maar voor zijn vader-zoon trip wil hij een andere kant van NYC leren kennen. Na een tweet waarin hij zijn followers vraagt suggesties te geven voor kindvriendelijke plaatsen in NYC krijgt hij verschillende reacties om NYC op een andere manier te leren kennen. Deze reacties gaat hij afchecken in Google om na te gaan of deze plaatsen voldoen aan wat hij en zijn zoon van NYC verwachten.

Wanneer hij met zijn zoon naar NYC is gereisd en dit mede door Twitter en Google een succes was start hij met bloggen over zijn reis, foto’s uploaden naar Flickr,video’s uploaden naar youtube en zijn followers te bedanken voor de schitterende tips.

Dit verhaal illustreert de manier waarop bezoekers vandaag de dag naar informatie zoeken op het web. Lee deelt dit proces op in in 3 stappen:

  1.  Het vinden van informatie op netwerken zoals Twitter en Facebook
  2.  Het checken van “credibility” van de aangebrachte tips via Google
  3.  Het delen van content via alle mogelijke kanalen (blogs, twitter, flickr, youtube, pinterest, …)

Aankoopgedrag en hoe content marketing hierop inspeeltSearch marketing: een snel evoluerende sector

SEO’s hebben vandaag de dag de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk relevante content vindbaar te maken voor de bezoekers van de zoekmachines. Dit is een hele uitdaging als u weet dat Google wereldwijd op elk moment 50 tot 200 verschillende versies gebruikt van zijn core algorithme. Bovendien zijn per dag 16% van de zoekopdrachten in Google nieuwe zoekopdrachten. Als SEO moet u dus ook optimaliseren voor content waar vandaag nog niet op gezocht werd.

Search als business is ondertussen sterk geëvolueerd. Zo moeten we vandaag niet langer enkel focussen op rankings. Niet alleen de bezoekers zijn belangrijk maar ook de conversies. Enkele basisprincipes voor het optimaliseren van een website worden dan ook aangehaald:

  1.  Zijn mijn keywords op de juiste plaats geïntegreerd op de website?
  2.  Is mijn website voorzien van de beste content voor mijn business?
  3.  Kan Google mijn website bezoeken, crawlen en indexeren?
  4.  Komen mijn backlinks van relevante, gerespecteerde bronnen op het internet?
  5.  Is mijn website geoptimaliseerd voor mijn klanten (gebruiksvriendelijkheid)

Vermijd silo’s tussen search – content en social!

SEO en content marketing is meer dan ooit een onderdeel van de marketingmix. 1 van de grote uitdagingen is het verbreken van silo’s tussen “search”,”social” & “content”. Te vaak worden deze 3 domeinen niet op elkaar afgestemd. Dit in tegenstelling tot het zoekgedrag van de consument die wel alle kanalen zal gebruiken om de meest relevante informatie te vinden.

Data army's bouwen met bloghubsHoe succesvol aan content marketing doen?

Content marketing houdt rekening met 3 stappen (ontdekken van content – content consumeren – content delen). Bij de aankoop van een digitale camera wordt vaak eerst info verzameld via een sociaal netwerk. Daarna gaat men op Google de specificaties en reviews van het product volledig uitspitten. Na de aankoop gaat men zijn sociaal netwerk bedanken voor de goede tips en het product eventueel aanraden op het sociaal netwerk.

Hoe kan u vandaag de dag als SEO geoptimaliseerde content aanmaken, publiceren en modereren? Lee stelt content marketing voor als zijnde een centrale hub (de company blog) waar een veelheid aan geoptimaliseerde content wordt aangemaakt. Aangezien sterke content pas sterke content wordt wanneer hij gevonden wordt, geconsumeerd wordt en gedeeld wordt is de company blog gelinkt aan elk platform dat de content vanop de blog kan delen. Denk aan Youtube, Facebook, RSS, Pinterest, Google +, Nieuwsbrieven, Twitter, … Wanneer er een artikel op de blog verschijnt kan dit ook op alle gelinkte platformen verschijnen indien de Search marketeer dit wenst.

Als online marketing specialist bent u dus ook moderator. De metafoor van iemand die een steentje in het water gooit en de kringen die alsmaar groter worden is hier zeker op zijn plaats. U dropt als SEO quality content en het netwerk doet de rest. Backlinks zullen op deze manier automatisch volgen. Bezoekers houden van content netwerken, Google houdt van content netwerken, dus waarom zouden we geen netwerken aanmaken? Lee Odden streeft naar het bouwen van “Data army’s” en liefst nog met hubs per centraal thema.

Waarom optimaliseren voor zoekmachines?

Waarom is optimaliseren zo belangrijk? Lee Odden haalt bij het afsluiten van zijn presentatie nog 2 cases aan. Azteca foods is een website met bijzonder sterke video’s van een “crazy chef” Gustavo die u wegwijs maakt in de Mexicaanse keuken. Sterke content maar de website vertegenwoordigt maar 96 zoektermen waarvan de meeste branded zijn. Het potentieel van deze website is enorm maar het wordt niet aangeboord. Als SEO moeten wij ervoor zorgen dat goede, sterke, relevante content ook gevonden wordt op het internet. Lee Odden herinnert ons steeds aan ABO te doen. ABO wil zeggen always be optimizing, blijf steeds kansen zien, blijf steeds zaken in vraag stellen, blijf u grenzen verleggen!

Azteca Foods - veel search potentieel - Always be optimizing

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *