Onlyhumans

FacebookSEOZoekmachine optimalisatie

26.12.2013 - Search

Facebook shares en likes hebben geen impact op SEO

Het Amerikaanse bedrijf Stone Temple Consulting heeft een studie uitgevoerd naar de impact van Facebook shares en likes op SEO. Er is al heel wat gespeculeerd over dit topic, maar eigenlijk waren er nooit harde bewijzen. Met deze studie komt daar verandering is. En wat blijkt? Zowel likes als shares hebben geen invloed op de ranking in de zoekresultaten.

SEO-invloed van Facebook shares

De studie van Stone Temple Consulting was tweeledig: een over de impact van shares en een over likes. Voor het onderzoek werden er twee verschillende webpagina’s op drie verschillende domeinen gecreëerd. Elke pagina werd bijna 900 keer leuk gevonden, maar Google heeft geen van de 6 pagina’s geïndexeerd. Google gebruikt Facebook likes dus niet om nieuwe content te ontdekken of indexeren.

Wat zijn hiervoor de redenen? Googlebot kan het Facebook Like script wel herkennen (ook het aantal), maar heeft er geen idee van welke personen een pagina of blogpost leuk hebben gevonden. Voor bijvoorbeeld links ligt dat anders. Google is wel in staat om te identificeren waar links vandaan komen.

SEO-impact van Facebook likes

Ook de invloed van Facebook shares werden onderzocht en de conclusie is dezelfde. Google indexeert of rangschikt de shares niet en ze hebben dan ook geen impact op de zoekresultaten. De set van data waarop dit stuk van het onderzoek was gebaseerd, is wel kleiner. Daardoor zijn de resultaten minder betrouwbaar zijn, maar de kans is groot dat de resultaten dicht aanleunen bij de waarheid.

Profielpagina’s en posts

Google houdt wel rekening met profiel-pagina’s op Facebook. De zoekmachine is in staat om openbare profielen te crawlen en te zien wie je vrienden zijn wanneer de mobiele versie van Facebook wordt gecrawld. Het is dus zaak om te connecteren met high profile gebruikers en mensen met een sterk Facebook-profiel.

Ook Facebook posts (in totaal 1,8 miljard) worden geïndexeerd en verschijnen in de zoekresultaten. Tekst en links doen het heel goed, terwijl foto’s minder goede resultaten kunnen voorleggen. Voor video’s hangt het af van de leeftijd van de post, maar ze zijn ook een pak minder belangrijk dan tekst en links.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans