De invloed van algoritmen op online marketing en onze maatschappij

qm-algoritmes

Wie dagelijks op het internet surft, krijgt enorm veel informatie over zich heen. Te veel informatie, en dus hebben we nood aan een filter. Een filter, die ervoor zorgt dat we enkel datgene wat ons interesseert te zien krijgen. En dat is waar algoritmen om de hoek komen kijken. Van Facebook Edge rank tot Google autosuggest: zonder dat we ons ervan bewust zijn, spelen die algoritmen een centrale rol in ons dagelijks online leven. En niet alleen in ons online leven trouwens, ook offline hebben ze een grote invloed.

Algoritmen, say what?

“Een algoritme is een eindige reeks instructies die vanuit een gegeven begintoestand naar een beoogd doel leiden. Algoritmen staan in beginsel los van computerprogramma’s, al worden voor de uitvoering van algoritmen vaak computers gebruikt.” Dat is de weinig zeggende uitleg zoals we die op Wikipedia lezen. In mensentaal komt het erop neer dat de algoritmen waar we het hier over hebben informatie filteren en die gefilterde informatie aan jou presenteren. Enkele van de meest bekende algoritmen zijn Google zoeken, Facebook Edge rank en Twitter trending topics:

Online marketing is pas succesvol als je inspeelt op alle belangrijke algoritmen.

  • Google zoeken: dit is veruit het bekendste algoritme, en waarschijnlijk ook het belangrijkste. Het algoritme van Google rangschikt de organische zoekresultaten en bevat enkele honderden factoren. Ook de advertenties op Google worden trouwens gerangschikt volgens een algoritme.
  • Facebook Edge rank: Facebook Edge rank bepaalt welke nieuwsberichten je te zien krijgt. Als je iets post, laat Facebook die post aan 8 tot 10 procent van je vrienden zien. Als daar op gereageerd wordt door middel van comments, likes en shares dan wordt je post aan meer mensen getoond. Wordt er echter niet of amper op je post gereageerd, dan stopt het bij die 8 tot 10 procent.
  • Twitter trending topics: de Twitter trending topics tonen wat er op dit moment in jouw buurt populair is.

Naast deze alom bekende algoritmen zijn er echter nog tal van andere algoritmen, gaande van de aanbevelingen op Spotify tot de persoonlijke aanbevelingen en ‘anderen kochten ook’ op Amazon en andere webwinkels.

De invloed van algoritmen op online marketing

Algoritmen hebben natuurlijk een enorm grote invloed op online marketing. Als online marketeer is het belangrijk om je bewust te zijn van die algoritmen en erop in te spelen. Je kan pas succesvol zijn in online marketing als je rekening houdt met alle belangrijke algoritmen: creëer unieke content die goed scoort in Google, voorzie een pakkende titel zodat je artikel snel gedeeld wordt via Facebook, en zorg voor wat controverse met een goede hashtag zodat je trending wordt op Twitter. Heb je een webshop? Dan zijn algoritmen die persoonlijke aanbevelingen geven op basis van het koopgedrag van de klant onmisbaar.

De kwaliteit van online nieuwsartikels gaat achteruit. Een van de schuldigen is ongetwijfeld Facebook Edge Rank.

De sociaal-maatschappelijke invloed van algoritmen

Algoritmen hebben niet alleen een invloed op online marketing, ze hebben ook een bredere sociaal-maatschappelijke impact. En ook daar mogen we als online marketeers gerust eens bij stilstaan! Een mooi voorbeeld daarvan: de kwaliteit van online nieuwsartikels gaat achteruit. Kwaliteitskranten laten zich alsmaar vaker vangen aan ‘clickbait’ artikels, met een pakkende titel die eigenlijk niet klopt en met sensatienieuws. Er zijn natuurlijk meerdere redenen waarom die kwaliteit achteruit gaat, maar een van de schuldigen is ongetwijfeld Facebook Edge Rank. Journalisten willen dat hun artikels gelezen worden, en dus kiest men een pakkende titel of een schokkend onderwerp, dat sneller gedeeld worden dan andere titels en onderwerpen.
Een ander voorbeeld is de campagne die UN Women eind vorig jaar lanceerde, en die het wijdverspreide seksisme in Google suggest aan de kaak stelde. Wie in Google ‘women should’ intypt, krijgt allerlei seksistische suggesties als ‘women shouldn’t vote’, ‘women should stay at home’ en ‘women should not work’. We kunnen ons daarbij de vraag stellen welke invloed dit heeft op onze maatschappij.

Het moge alleszins duidelijk zijn dat algoritmen niet neutraal zijn en dat ze vandaag de dag een bijzonder grote rol spelen in onze maatschappij.

Executive Summary

Algoritmen hebben niet alleen een invloed op online marketing, ze hebben ook een brede sociaal-maatschappelijke impact. Ben je je ervan bewust dat je als dagelijkse surfer bijna altijd onderworpen bent aan een bepaald algoritme?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *