Content marketing via persberichten: pro’s en contra’s

Content marketing via persberichten

online persberichten Toen Matt Cutts, hoofd van Google’s web spam team, aankondigde dat links in persberichten geen SEO-waarde hebben, zorgde dat voor heel wat ophef in de SEM-community. Toch zijn persberichten nog altijd waardevol uit het oogpunt van content marketing. Ontdek hier alvast de pro’s en contra’s!

Pro: journalisten doen ruim 90% van hun research online

Maar liefst 92% van de journalisten doen voor hun research een beroep op zoekmachines. Ook blogs, rss feeds, sociale media en Google News zijn erg populair voor nieuwsgaring. Online persberichten kunnen dus maar beter niet zomaar overboord worden gegooid. Ze hebben een positieve invloed op het imago van je onderneming of organisatie en leiden vaak tot meer websitebezoekers. Kortom, persberichten zijn een erg doelgerichte vorm van content marketing.

Pro: de snelste manier om journalist én consument te bereiken

Hoewel Google geen SEO-waarde meer hecht aan de links in je persbericht, wordt een geoptimaliseerd persbericht nog altijd gecrawld en gevonden door journalisten en consumenten. Met een online persbericht bereik je een enorm publiek, onder wie potentiële klanten die anders mogelijk niet met je product in aanraking zouden komen. Het toevoegen van video’s, audiobestanden en foto’s verhoogt bovendien de reikwijdte van je nieuws. De kost-efficiëntie van een persbericht ligt dan ook veel hoger dan bij traditionele advertenties.

Contra: moeilijk om ROI van persberichten te meten

Een groot nadeel bij persberichten, is dat je amper in staat bent om de return on investment (ROI) te meten. Bezoekers zijn in de eerste plaats op zoek naar informatie, waardoor content marketing via persberichten niet altijd een stijging van de verkoop met zich meebrengt. Zoals gezegd, hebben links in persberichten ook geen meerwaarde meer op het vlak van SEO. En wie niet over de middelen beschikt om persberichten via sociale media, blogs en mainstream media te verspreiden, zal zelden zijn doelpubliek bereiken.online persberichten

Conclusie: persberichten zijn nog lang niet passé

Online persberichten zijn zeker nog geen achterhaalde vorm van content marketing. Wel vervullen ze vandaag een andere functie. In een wereld waarin content hapklaar in je broekzak zit, is de rol van corporate communications geëvolueerd van ‘content creëren’ naar ‘content beïnvloeden, gemaakt door anderen’. Hoe beter je persbericht, hoe meer je de berichtgeving over je product kan sturen.

1 Comment

  1. JohnieMLemay

    1 month ago

    Thanks on the marvelous posting! I truly enjoyed reading
    it, you will certainly be an excellent author.

    I am going to make sure you bookmark your blog site and definately will often revisit down the road.
    I would like to encourage you to definitely continue your great posts, use
    a nice evening!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *