Steekvlammarketing
Steekvlamjournalistiek of steekvlampolitiek, je hebt je er ongetwijfeld al eens aan geërgerd. Voorbijgaande, ‘trending’ fenomenen krijgen de volle aandacht omdat ze clicks genereren (hallo journalist) of stemmen opleveren (hallo politicus). Daarbij wordt het totaalplaatje al te vaak uit het oog verloren, en worden er meningen gevormd op basis van onvolledige informatie.
Zijn big data marketing of marketing automation zaken die je beter links laat liggen? Helemaal niet. Maar eerst moet de basis goed zitten. En die basis is trendresistent.
Ook in de marketingwereld draait het voor velen in de eerste plaats om clicks en is er meer dan eens sprake van steekvlammarketing. Op congressen en blogs gooien begrippen als ‘big data’ en ‘marketing automation’ hoge ogen, met als gevolg dat veel marketingverantwoordelijken er zich blind op staren.
Dado Van Peteghem, Managing Partner bij Duval Union Consulting, legde in een interview met De Persgroep onlangs de vinger op de wonde:
“Naast digitale transformatie is (big) data een hype. Ik zoek nog altijd naar een case waar data is verzameld, daar inzichten zijn uitgehaald en op basis daarvan beslissingen zijn genomen die het verschil hebben gemaakt. (…) Het probleem is dat al die succesverhalen die je constant hoort over Uber of AirBnB op data gebaseerd zijn. Dat draait een rad voor onze ogen waardoor we denken dat we meer zoals hen moeten zijn. Maar dat hoeft niet. (…) Denk eerst aan een responsieve website, denk eerst aan gebruiksvriendelijkheid, denk aan de ervaring van je klant.”
Content marketing in 2017? Terug naar de basis
Zijn big data marketing of marketing automation dan zaken die je beter links laat liggen? Helemaal niet. Maar eerst moet de basis goed zitten. En de basis voor content marketing is trendresistent:
- Bouw een website die gebruiksvriendelijk is, en dat op alle toestellen: desktop én mobiel.
- Denk aan je doelgroep en breng zijn intenties en customer journey in kaart. Spreek je (potentiële) klanten aan op het juiste moment, op het juiste kanaal en met de juiste content.
- A/B-testing: monitor de resultaten en stuur bij waar nodig.
En je SEO? Die is altijd belangrijk geweest en zal dat altijd blijven. Ook hier blijft de basis dezelfde: denk niet in keywords of in technische wondermiddelen, maar zet in op gebruiksvriendelijkheid en gebruikersintenties. Bied een duidelijk antwoord op de vragen en wensen van je websitebezoeker, en je hoeft je nooit meer druk te maken over trends.