Hoe categorie- en tag-pagina’s gebruiken voor SEO?

Categorie-pagina's

Wanneer je een nieuw blogartikel op je website publiceert met WordPress of een ander contentmanagamentsysteem, krijg je standaard de mogelijkheid om tags toe te voegen en categorieën toe te kennen aan je artikel. De meeste websites maken daarvan gebruik, maar tegelijk zien we dat er doorgaans weinig aandacht wordt besteed aan het beheren en optimaliseren van deze twee taxonomieën. Een gemiste kans, want category- en tag-pagina’s staan vaak SEO-matig nog sterk in hun schoenen.

In dit artikel focussen we – voor de eenvoud – op categoriepagina’s. Op het einde bespreken we het verschil tussen categorie- en tag-pagina’s en hoe je de twee het best gebruikt.

Categoriepagina’s zijn ideale landingspagina’s

De ‘category archives’ – de pagina’s waar de content van een bepaalde categorie staat opgesomd – zijn in sommige gevallen minstens even belangrijker als de individuele blogposts. Dat is zo voor blogs, maar ook webwinkels en andere websites met gecategoriseerde content. Categoriepagina’s verzamelen content rond de belangrijkste zoekwoorden (of producten) op je website. Wie op een categoriepagina landt, klikt vervolgens makkelijk door naar de pagina’s die het meest relevant zijn voor hem of haar.

Categoriepagina’s vormen daarom de ideale landingspagina’s en zouden dus ook bij de eerste zoekresultaten moeten staan. Zeker wanneer het publicatieritme hoog ligt en de content op je website tijdgevoelig is. Denk bijvoorbeeld aan een vacatureoverzicht of een modegevoelige webwinkel.

One page to rule them all

Maar dat is niet alles. Categoriepagina’s zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je individuele pagina’s niet met elkaar in concurrentie treden.

Gebruik zowel short-tail als long-tail zoekwoorden op je categoriepagina’s en je individuele productpagina’s.

Click to tweet!

Stel, je verkoopt gin in je webwinkel. Dan kun je elke productpagina optimaliseren op ‘gin’, maar uiteindelijk zullen alle pagina’s met elkaar concurreren voor de beste positie in de zoekresultaten. Een strategie die niet loont. Veel beter is om zowel short-tail als long-tail zoekwoorden te optimaliseren, respectievelijk op je categoriepagina’s en je individuele productpagina’s. Zo kun je elke productpagina optimaliseren op de long-tail zoekwoorden die van toepassing zijn, zodat gebruikers die ‘Tanqueray nr 10 botanicals’ zoeken meteen op de juiste productpagina uitkomen, terwijl wie ‘gin tonic botanicals’ zoekt, op de categoriepagina landt. Die categoriepagina vormt de perfecte toegangspoort tot je uitgebreide assortiment botanicals.

Breadcrumbs spelen hierin een prominente rol. Individuele pagina’s zouden telkens terug moeten linken naar de bovenliggende categorie(ën), zodat voor Google duidelijk is hoe je website in elkaar zit. Bovendien vergroten deze breadcrumbs de autoriteit van je belangrijkste categoriepagina’s door telkens terug te linken naar de bovenliggende categorieën.

Creëer een geweldige gebruikerservaring

Een nieuwe categorie maken in WordPress

Een nieuwe categorie maken in WordPress

Het belang van taxonomiepagina’s zoals category archives kan moeilijk overschat worden. Toch krijgen ze maar zelden de aandacht die ze verdienen. Nochtans is het heus niet zo moeilijk om je categorie- en tag-pagina’s te optimaliseren voor zowel de gebruikers als Google. Enkele tips:

  • Voeg een paragraafje tekst toe bij wijze van inleiding.
  • Voorzie in die inleiding enkele links naar de meeste relevante artikels of producten in de categorie.
  • Verwijder de ‘uncategorized’-categorie. Vervang ze eventueel door een standaardcategorie zoals ‘Alles over gin’ of ‘Nieuws’.
  • Wanneer je van je categoriepagina’s effectieve landingspagina’s wil maken, moet je niet alleen aan SEO denken, maar ook aan de gebruikerservaring. Maak ze aantrekkelijk en intuïtief, zodat surfers moeiteloos doorklikken naar de relevante productpagina’s of blogberichten. Vind je de standaard lay-out van categoriepagina’s in WordPress te beperkend? Ga dan zelf aan de slag en ontwerp een landingspagina op maat.

Tags of categorieën?

WordPress en andere contentmanagementsystemen voorzien standaard twee manieren om de content op je website in te delen in groepen: categorieën en tags.

  • Categorieën gebruik je om je content in grote groepen te sorteren. Het geheel van je hoofdcategorieën geeft perfect aan waarover je website gaat. Categorieën zijn hiërarchisch, wat betekent dat je categorieën in elkaar kunt nestelen. Je ziet ze meteen op de hoofdpagina. Categorieën worden meestal ook opgenomen in de url van elk artikel.
  • Tags zijn niet-hiërarchisch. Je kunt er makkelijk duizenden hebben die vredig naast elkaar bestaan. Met tags geef je aan wat de kernbegrippen zijn in een bepaald artikel. In tegenstelling tot categorieën, zul je van tags niks merken in de url’s van individuele pagina’s.
  • Daarnaast kun je een eigen, aangepaste taxonomie toevoegen, zoals vakjargon, betrokken personen, auteurs …

Vraag je je af welke taxonomie je nu moet optimaliseren voor SEO? Het antwoord is in de meeste gevallen beide. Zowel tag- als categorie-pagina’s kunnen dienen als landingspagina’s voor grote productcategorieën of populaire zoekwoorden. Kuis je categorieën en tags dan wel op zodat er zo min mogelijk duplicaten zijn. Een categoriepagina voor ‘Belgische gin’ en een gelijknamige tagpagina gaan de concurrentie aan met elkaar, en dat vermijd je beter. Let ook op woorden in enkelvoud en meervoud en andere kleine variaties.

 

Executive Summary

Tag- en categoriepagina’s, beter bekend als ‘category archives’, zijn ideale landingspagina’s. Ze niet optimaliseren voor SEO is een gemiste kans.

1 Comment

  1. business advice

    1 month ago

    I’m now not certain the place you’re getting your info, but great topic.
    I needs to spend a while studying much more or understanding more.
    Thanks for great info I used to be searching for this information for
    my mission.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *