Bing vernieuwt zoekresultaten met de hulp van Facebook

Bing en Facebook vechten samen tegen de internetgigant Google

Google mag dan wel beschikken over het grootste marktaandeel in Europa, maar daarom mogen we de andere zoekmachines niet vergeten. Denk maar aan Blekko of DuckDuckGo die zich als zoekmachine op een andere manier profileren. Ook Bing, de zoekmachine van Microsoft heeft zo zijn eigen methodes en visie.

Bing toont niet alleen de ‘beste’ zoekresultaten voor je zoekopdracht. De zoekmachine toont ook wat anderen denken over de website, het product of het merk. Bij de zoekresultaten voor films staan er zo scores bij van Rotten Tomatoes en de Internet Movie Database. Ook recensies krijgen een opvallende plaats in de zoekresultaten.


Scores en reviews voor de film Thor

Sociaal zoeken met je Facebook vrienden

Enkel extra informatie is echter niet genoeg voor Bing. In samenwerking met Facebook gaat de zoekmachine volop voor sociaal zoeken. In een eerste fase werden het aantal ‘vind ik leuk‘ van je vrienden toegevoegd aan de zoekresultaten als je inlogt op Facebook.

Nu gaat Bing enkele stappen verder. Op de Bing community blog overloopt men de nieuwe mogelijkheden van Bing, gecombineerd met Facebook. Die opties worden samengevat in onderstaande MSN video.

Impact op zoekmachine optimalisatie

Voor gebruikers zijn de nieuwe opties wel cool, maar als seo specialisten vraagt het een verschuiving van je focus. We weten dat social media één van de circa 200 signalen is die Google gebruikt om zijn zoekresultaten te organiseren. Die stappen van Bing gaan echter veel verder dan het aantal followers van je Twitter account of het aantal fans op Facebook.

Resultaten van vrienden

In de zoekresultaten komen afbeeldingen van je vrienden voor die een pagina liken. Dit heeft natuurlijk als resultaat dat de pagina’s met foto’s harder opvallen, ongeacht de positie van het resultaat. De resultaten van Bing zijn ook erg opgezwollen vergeleken met die van Google. Er komen veel signalen van buitenaf in voor: Facebook, Rotten tomatoes, recensies, enz. Daar passen minder resultaten above the fold én minder advertenties.

Betreft de ROI van advertenties op Bing stellen we ons enkele vragen. Vallen advertenties nog wel op? Krijgen zij dezelfde behandeling als de organische resultaten? Zullen er dus scores, recensies en Facebook likes in de advertenties komen?

Als de zoekresultaten zoals die van Bing standaard worden in de toekomst, zal zoekmachine optimalisatie er volledig anders uitzien. Sociale media kunnen linkbuilding vervangen. Daarnaast kan je je positie verbeteren door actief te werken aan recensies in je vakgebied.

Resultaten van social media

Niet alleen je eigen vrienden zullen in Bing’s zoekresultaten voorkomen. Ook de likes van iedereen op het internet zullen een impact hebben op je zoekervaring. Pagina’s binnen een website met de meeste Facebook likes zullen ook voorkomen in de resultaten.

Als je actief je beste pagina’s promoot kan dit een groot voordeel zijn voor je organische resultaten. Maar het kan ook averechts werken als de meest gedeelde pagina’s niet de beste weergave zijn van je aanbod.

Epicurious met Facebook likes

Bing toolbar

Facebook likes zijn dus een belangrijk aspect van Bing’s zoekresultaten. Maar (nog) niet iedereen heeft een ‘vind ik leuk’ knop staan op zijn website en zeker niet op alle pagina’s. Met de Bing toolbar kan je als gebruiker eender welke pagina liken, zonder dat de website share buttons moet installeren.

De nieuwe opties van Bing zien er in ieder geval fantastisch uit. Ze zouden echter veel beter zijn als Bing eindelijk meer dan een beta zou hebben in België en Nederland. Zien jullie die nieuwe zoekresultaten zitten of verkies je Google’s ééntonige resultaten (in vergelijking met Bing).

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *