Bing SEO tips & tricks

In het landschap van de zoekmachines is Google met voorsprong de marktleider. Google maakt het voor de concurrentie steeds moeilijker om vat te krijgen op de markt, maar de concurrenten zitten niet stil. Midden 2009 raakte bekend dat Bing en Yahoo aan het praten waren over een mogelijke samenwerking en midden dit jaar was het dan zo ver.  De samenwerking zou volgens Bing en Yahoo de enige strategie zijn om hun positie op de zoekmarkt te verstevigen en een dreiging te vormen voor het almachtige Google. Het is uiteindelijk Microsoft geworden die de zoekmachine technisch ondersteunt. Toch blijft het na de fusie moeilijk om Google te counteren omdat een groot deel van de internetgebruikers nu eenmaal vertrouwd is met Google. Internet is Google en het internet is Google…

Ook in de SEO gemeenschap wordt het optimaliseren voor zoekmachine Bing nog (te) veel genegeerd. Maar aangezien het marktaandeel van Bing in de V.S. 30% is, lijkt deze houding nogal onbegrijpelijk. Microsoft steekt enorm veel werk en moeite in het optimaliseren van de zoekervaring en men zou dan toch verwachten dat er meer geoptimaliseerd wordt voor Bing.Volgens een artikel op searchenginewatch.com kan Bing SEO zorgen voor een groei aan trafiek van 5% tot 15%. Dat is niet onnoemelijk veel maar het vergt ook niet zo veel arbeid om naast Google ook SEO voor Bing te gebruiken. Want u kan perfect uw website optimaliseren voor beide zoekmachines, het ene sluit het andere niet uit.  Een andere leuke statistiek uit het artikel is dat Bing-gebruikers 11% meer aankopen doen op het internet dan Google-gebruikers en zelfs tot 31% meer dan de gemiddelde internetgebruiker.Hieronder overlopen we enkele handige en eenvoudige Bing SEO tips zodat u uw website en advertenties kan optimaliseren en kan genieten van de extra potentiële trafiek die u via Bing zal bekomen.

  • Zorg eerst en vooral dat alles van uw website consistent naar dezelfde richting wijst. Zo moeten uw URL-structuur, interne links, meta tags, xml sitemaps en robot uitzonderingen dezelfde canonieke standaard aanhouden voor uw site.
  • Zorg voor kwalitatief sterke content. Dit is voor iedere zoekmachine een vereiste maar bij Bing is dit toch net iets belangrijker dan bij Google. Dit komt vooral omdat Google bij zijn resultaten meer aandacht geeft aan backlinks dan Bing. Zorg daarom eerst voor goede content en zoek niet overdreven naar  links met veel autoriteit. De hoeveelheid tekst is ook van belang. Teksten met 300 à 500 woorden levert op Bing een voordeel op.
  • Aanvullend op goede content, moet u ook zorgen dat uw titels goede keywords bevatten want Bing toont extra interesse voor titel tags.
  • Het is ook van groot belang dat u de XML sitemaps van uw site goed up-to-date houdt want Bing schenkt veel aandacht aan de sitemap directory. Daarom is het ook hier van belang dat een canonieke standaard wordt gehanteerd.
  • Omdat Bing niet zo snel uw nieuwe content oppikt als Google is het van belang dat u een centrale RSS aanmaakt met alle nieuwe en geüpdatete content. Zorg ook hier voor canonieke URL’s die relevant zijn voor de website.
  • Zowel Bing als Google bevoordelen oudere domeinen in hun zoekresultaten. Gebruik daarom een domeinnaam voor uw bedrijf die al een tijdje de ronde doet op het net.
  • Omdat 301’s nog problematisch zijn en rel=canonical nog niet ondersteunt wordt, biedt Bing een parameter handling tool voor de normalisatie van uw URL’s. Deze Bing SEO tool is zeer handig dus we raden u zeker aan deze gebruiken.

De tips die we u hier meegeven zijn geen schokkende verschuivingen voor uw SEO campagnes in de toekomst. Het vraagt al bij al relatief weinig arbeid aan website optimalisatie,  met toch een positieve respons. Aan sommige handelingen is te zien dat Bing nog een jonge zoekmachine is. Daarom mogen we de komende tijd nog wel wat veranderingen verwachten in de SEO-structuur van Bing.

3 Comments

  1. Peter Witjes

    10 months ago

    het spijt me maar dit artikel is niet te lezen omdat er bijna in elke zin woorden teveel staan of woorden missen. Mag het over?

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    Hoi Peter Witjes,

    Het mag over en is ondertussen overgedaan. Jou bezorgdheid brengt ons scherpte bij! Hopelijk ten goede van de leesbaarheid. Thanks!

  3. Chaturbates

    8 months ago

    Interessant artikel, ik merk dat google veel sneller een site opneemt, en dus ook sneller zorgt voor bezoekers.
    Maar…
    Wat erg interessant is dat de bezoekers van Bing meer geneigd zijn tot aankopen.
    Reden genoeg om extra aandacht aan Bing te geven.
    Al heeft Bing een minder groot percentage bezoekers, de kwaliteit van de bezoeker telt voor mij zwaarder dan de hoeveelheid.
    Wat heb je tenslotte aan 1000 bezoekers die meteen weer weggaan, als je er 100 kunt hebben die inderdaad op je website rond surfen en meer geneigd zijn tot aankopen…




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *