20.03.2012 - Search

Basic SEO analyse van een website – Case study Intel

Een eenvoudige analyse van een website op vlak van SEO start met enkele basiselementen. Helaas wordt deze basis zelfs door grote websites soms over het hoofd gezien. Vandaag bekijken we de website van Intel, zijn hun in-house SEO specialisten even snel als hun chips?

Voor een SEO analyse gebruiken we verschillende online tools zoals extensies voor Google Chrome of FireFox, maar ook andere websites. Zo heb je bijvoorbeeld de tools van SEOmoz zoals OpenSiteExplorer om snel een beeld te krijgen van de huidige positie van een website en de groeimogelijkheden.

Headings

Een van de belangrijkste elementen van goede SEO zijn headings. Door het correct gebruik van H1,H2,H3, … zorg je ervoor dat Google exact weet wat belangrijk is op een pagina. Vanzelfsprekend wil je dus alle relevante termen in de H1 zetten, maar let er op om nooit meer dan één H1 te gebruiken op een pagina. Probeer ook aandacht te schenken aan de gebruiker, een H1 valt er op en is liefst dus ook vlot leesbaar.

Intel lapt de regel van één H1 per pagina al meteen aan zijn laars op hun homepage. Ze gebruiken H1 voor alle menulinks, veel te veel dus. Bovendien zet Intel een afbeelding tussen H2-tags. Google leest in de eerste plaats tekst, waardoor een afbeelding in een heading plaatsen nogal zonde is. De H2 kan als één van de belangrijkste SEO elementen veel beter gebruikt worden…

Om zelf de headings van een website te controleren kan je de gratis Chrome extensie web developer downloaden. Hiermee kan je echter veel meer voor SEO zichtbaar maken dan enkel de headings. Je kan ook de alt tags afbeeldingen, de titels van links, en zo veel meer bekijken en analyseren.

Meta description

Meta tags zijn misschien wel het belangrijkste element van SEO. Ze hebben niet alleen een invloed op rankings, het is ook – indien je de meta description goed invult – de tekst die bezoekers zullen zien in de zoekresultaten van Google.  De meta titel moet vanzelfsprekend de belangrijkste keywords bevatten waarop u gevonden wilt worden.

Als de keywords die op Google worden ingegeven ook in uw meta titel voorkomen, worden deze bovendien in het vet weergegeven. Hierdoor valt een website dus nog meer op in de zoekresultaten. Let wel op dat je voor iedere pagina een unieke meta titel gebruikt, dubbele titels zullen nl. in uw nadeel werken.

Naast de titel wordt er ook een kleine alinea tekst getoond in de resultaten van Google. Deze description mag slechts 156 tekens zijn en de meta titel mag niet langer zijn dan 70 tekens. Om eens te kijken hoe je meta descriptions eruit zien kan je een tool zoals deze Snippet optimizer van SEOmofo gebruiken.

Om op een website de meta description en meta titel te bekijken, kan je de chrome extensie META SEO inspector installeren. Deze geeft onder andere de meta description en titel weer en geeft meteen aan of deze te lang zijn of niet.

Page speed

Een trage website is niet aangenaam voor een bezoeker en dat vindt Google dus ook niet leuk. Als je website extreem traag is, zal dit een negatieve invloed hebben op je positie in Google. Ze hebben echter enkele tools voor ontwikkeld om mogelijkheden te ontdekken om een pagina sneller te laten laden. Pagespeed online van Google zelf is hier een uitstekend voorbeeld van.

Op vlak van snelheid is de website van Intel uitstekend. Google kan dan ook weinig opmerken en slechts kleine verbeteringen voorstellen. Intel krijgt van Google een 89/100 op vlak van laadsnelheid.

Internal linking

Links bieden Google een kans om “autoriteit” te meten. Een link van een andere website naar jouw website betekent dat je website voldoende belangrijk is om naar te verwijzen. Dit gegeven geldt echter ook binnen een website. Links tussen je pagina’s tonen aan Google welke pagina’s belangrijk zijn, met andere woorden welke pagina’s in Google zouden moeten komen.

De homepage is niet altijd de meest interessante pagina voor een bezoeker. Je wilt nl. dat een bezoeker op je site in zo min mogelijk klikken de content vindt die hij wilt. Dit is deels een usability probleem: hoe eenvoudig is het om door de site te navigeren?

Een andere element dat speelt zijn interne links. Door links naar een pagina te leggen, geef je aan Google aan dat deze pagina belangrijk is. Door de anchor text die op deze links staat, toon je Google voor welke woorden deze pagina belangrijk is.

Er zijn tal van theorieën op vlak van internal linking en de wijze waarop je best een sitestructuur opzet. Deze pagina van SEOmoz over internal linking geeft een mooi overzicht. Er zijn echter enkele elementen die bijna iedere SEO-geoptimaliseerde website toepast, bijvoorbeeld breadcrumbs.

Breadcrumbs tonen je het pad dat je tot nu toe op een website hebt afgelegd, met andere woorden waar je je nu bevindt in een website. Doorgaans worden deze opgebouwd aan de hand van categorieën, sub-categorieën, enzovoort. Hieronder zie je een voorbeeld van Intel. Wat meteen opvalt bij Intel zijn de vage benamingen, het is veel beter om specifieke zoekwoorden te gebruiken.

Deze pagina over notebookprocessors scoort niet goed in Google, de grootste reden hiervoor is de internal linking. Zo wordt de stap notebookprocessor overgeslagen in de breadcrumbs en is de sitestructuur van Intel erg voordelig voor de Engelstalige kant. Naar de Engelstalige pagina’s wordt nl. volop gelinkt (zowel intern als extern) terwijl er voor de Nederlandstalige pagina’s veel minder links te vinden zijn…

External links

Vanzelfsprekend zijn links van buitenaf een belangrijker signaal voor Google dat een website belangrijk is dan interne links. Veel links zijn natuurlijk leuk, maar het gaat meer over diversiteit en de autoriteit van de externe website die naar jouw linkt. Bekijk zeker ons artikel over linkbuilding voor meer info.

Intel doet het uitstekend op vlak van links, ze zijn dan ook de bekendste speler op vlak van processoren. Kijk eens naar je laptop of pc en de kans dat er een sticker met ‘intel inside’ op plakt(e) is best groot. Dit vertaalt zich naar tal van links van sterke websites zoals Wikipedia, Microsoft, Apple, Adobe, …

Ondanks de foutjes die Intel maakt op vlak van SEO, zullen ze door deze links toch steeds goed scoren. Het domein van Intel heeft dan ook een domain authority van 99/100. Dat is natuurlijk een droom voor de meeste SEO experts!

Conclusie

Er valt natuurlijk nog veel meer te zeggen over de website van Intel zoals het gebruik van javascript, de soms zwakke url structuur en nog veel meer. Intel maakt fouten, maar toont tegelijk hoe belangrijk autoriteit is om te scoren op Google!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans