Automatisch gegenereerde teksten: is copywriting niet langer een ambacht?

Automatisch gegenereerde teksten

Welk beeld duikt spontaan voor je geestesoog op als je aan een copywriter denkt? Dat van een gerateerde poëet die éénmaal per dag een pakkende titel of slogan uit zijn mouw schudt en vervolgens achteroverleunt om de likes, retweets en conversies te zien binnenstromen?

Vergeet dit cliché: anno 2016 zijn copywritershardwerkende jongens en meisjes met een passie voor taal die dagelijks pagina’s vol teksten uit hun toetsenbord knijpen. Copywriten is inderdaad een kwestie van creatief zijn, maar toch ook van produceren. Online marketingbureaus hebben namelijk tientallen klanten, die samen goed zijn voor honderden producten en diensten. En die probeer je natuurlijk allemaal aan de man te brengen met uitgekiende en relevante SEO-teksten, perfect afgestemd op de doelgroep.

Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld een tekst schrijft voor wie via Google op zoek gaat naar ‘goedkope blauwe broeken’. Maar ook wie het internet afspeurt naar ‘goedkope rode broeken’ of ‘modieuze blauwe jurkjes’ wil je via een SEO-tekst naar de site van je klant begeleiden. Begint het te dagen? Copywriters die één voor één alle intenties van potentiële klanten willen coveren hebben heel wat werk voor de boeg. De long tail is immers lang, heel lang …

Hier komen de robots

Momenteel is de rol van copywriters volop in verandering. Vandaag is het namelijk al mogelijk om via software automatisch of semi-automatisch varianten op SEO-teksten te genereren. Trendwatchers voorspellen dat het een kwestie van tijd is voor geautomatiseerde systemen (‘robots’) nog veel meer taken van menselijke copywriters zullen overnemen.

Een teken aan de wand: de Amerikaanse start-up Persado, die software ontwikkelt om automatisch marketingteksten te genereren, slaagde er enkele maanden geleden in om 30 miljoen dollar op te halen bij een consortium van investeerders onder leiding van grootbank Goldman Sachs. Het bedrijf, dat jaar na jaar met maar liefst honderd procent groeit, gebruikt linguïstieke algoritmes en machine learning om op basis van databanken met campagneteksten automatisch nieuwe content te creëren.

De start-up Persado haalde vlot 30 miljoen dollar op voor de ontwikkeling van software die automatisch marketingteksten schrijft.

Click to tweet!

Moeten copywriters dan vrezen voor het voortbestaan van hun stiel? Niet meteen, maar zij zullen wel andere opdrachten voorgeschoteld krijgen. Terwijl ze vroeger moesten nadenken over elke letter en elke komma in elke tekst, wordt het nu mogelijk om routineklussen – bandwerk om het enigszins oneerbiedig te zeggen – door te schuiven naar contentrobots. De copywriters zelf zullen nog altijd hun handen vol hebben, maar dan vooral met het bedenken van concepten en manieren om de zaken aan te pakken. Creativiteit kun je immers (nog) niet uitbesteden aan machines.

Gezocht: fotograaf in Antwerpen, Berchem, Beveren, Zwijndrecht …

Queromedia biedt zijn klanten vandaag al de mogelijkheid om maximaal geholpen door de technologie reeksen van teksten te generen die een grote hoeveelheid van de long tail-zoekwoorden coveren. Daarvoor werd inhouse software ontwikkeld die het mogelijk maakt om schaalbare intenties van doelgroepen te ontdekken, te erkennen én te beantwoorden.

Deze software creëert zogenaamde intentpagina’s. Dat zijn pagina’s met een tekst die beantwoordt aan een specifieke vraag of behoefte (intentie) van de surfer. De basis voor deze intentpagina’s zijn losse pagina-elementen die automatisch tot een sluitend geheel worden samengesteld. Vandaag gaat het daarbij nog vooral om tekst, maar in principe kunnen ook afbeeldingen en video geïntegreerd worden.

Laat ons een voorbeeld geven om een en ander te verduidelijken. Dankzij de intentsoftware van Queromedia is het mogelijk om in één beweging teksten af te leveren voor wie op zoek is naar een ‘fotograaf voor huwelijken in Antwerpen’, een ‘fotograaf voor evenementen in Berchem’ en tientallen andere mogelijke zoekopdrachten in verband met een fotograaf in het Antwerpse. Surfers die dit soort zoekopdrachten in Google invoeren zijn vaak al ver gevorderd in de AIDA-funnel. Ze zijn niet louter geïnteresseerd, maar staan echt op het punt om actie te ondernemen of te converteren. Een intentpagina op maat kan hen daarvoor het laatste zetje geven.

De software van Queromedia is zo ontwikkeld dat de resulterende gepersonaliseerde pagina’s nooit exacte kopieën van elkaar zijn. Elke pagina speelt dan ook in op een individuele behoefte van een surfer. Voor iedere zin of paragraaf zitten er in het systeem voldoende verschillende tekstvarianten die ervoor zorgen dat elke gegenereerde pagina uniek is en inspeelt op de surfervaring van de bezoeker. Op die manier wordt duplicate content dus uitgesloten.

Wie in Google heel specifieke zoekopdrachten invoert, staat vaak al op het punt om te converteren.

Click to tweet!

De hamvraag bij dit alles is natuurlijk: worden copywriters van Queromedia door deze software werkloos? Helemaal niet. Het is hun taak om de structuur van de teksten te bepalen, na te denken over mogelijke varianten van paragrafen en lijsten met relevante synoniemen op te stellen. Wat het systeem vervolgens doet is op een tijdsefficiënte manier automatisch grote hoeveelheden relevante content produceren. Het knip- en plakwerk wordt de copywriters dus bespaard, zodat zij hun kostbare tijd nuttiger kunnen invullen.

Wat brengt de toekomst?

Vandaag lijken we nog maar aan het begin te staan van het tijdperk van de automatische tekstcreatie. Maar er is duidelijk iets op til. Zo zetten niet alleen marketingbureaus in op robots, ook persbureau AP en bekende media zoals de LA Times maken er al gretig gebruik van.

Ann Rockley, Chief Content Officer bij The Rockley Group, speelt even voor Madame Soleil en voorspelt hoe robots over enkele jaren aan contentcreatie zullen doen. Volgens haar zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om op je site een webinar te streamen, dat vervolgens volledig automatisch wordt uitgeschreven. Op basis van dat verslag zullen de deelnemers aan het webinar een reeks artikels in hun inbox krijgen, compleet met een samenvatting, quotes en de belangrijkste vragen en antwoorden die aan bod kwamen.

Kritische stemmen betogen dat taal te complex is om verregaand te automatiseren.

Click to tweet!

Maar het gaat verder: eens de tekst gestructureerd en getagd is, kunnen robots volautomatisch blogposts schrijven. Denk bijvoorbeeld aan artikels in de stijl van ‘De 10 belangrijkste lessen in verband met …’ of ‘5 vragen over … eindelijk beantwoord’. Die blogposts worden uiteraard ook automatisch via Twitter, Facebook en andere sociale media verspreid, inclusief wervende begeleidingstekstjes. Zo kunnen bedrijven diverse conversaties starten zonder dat ze er uren kostbare tijd in moeten investeren.

De vraag is natuurlijk of het allemaal zo’n vaart zal lopen. Kritische stemmen betogen namelijk dat taal te complex is om verregaand te automatiseren en dat het beter is om te investeren in opleidingen voor creatieve copywriters dan in de ontwikkeling van software. Een willekeurige copywriter – ene Steven H, ook bekend als S. Heyse – liet ons in elk geval al weten dat hij er geen bezwaar tegen heeft om zijn vervelende klusjes door te schuiven naar een robotcollega. Zo kan hij zich beter concentreren op die ene pakkende titel die het aantal likes, retweets en conversies de pan zal doen uitrijzen.

Executive Summary

In de toekomst zullen SEO-teksten steeds vaker door robots geschreven worden. Maar dat betekent niet dat menselijke copywriters uitgerangeerd zijn.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *