Author Rank steeds belangrijker voor SEO

Zoekmachine marketing en SEO worden steeds meer beïnvloed door content. Websites met interessante, zoekmachine vriendelijke content worden beloond met een goede ranking. Boeiende content schrijven is echter niet voldoende: mensen willen artikels lezen die geschreven werden door betrouwbare en vakkundige auteurs. Daarom wordt ‘Author Rank’, een score waarmee Google de reputatie en betrouwbaarheid van auteurs bepaalt, voortaan een erg belangrijk onderdeel van Google’s ranking algoritme.

Author RankWat is Author Rank?

Voordien werd de kwaliteit van de inhoud op websites bepaald aan de hand van de autoriteit van een domein of webpagina. Tegenwoordig legt Google echter steeds meer de nadruk op de reputatie en de autoriteit van de auteurs om de kwaliteit van de content op een website te bepalen.

Deze reputatie en autoriteit van auteurs wordt door Google berekend via de ‘Author Rank’. Deze score zal voortaan voor een groot deel bepalen welke ranking een website krijgt en is dus zeer belangrijk voor iedereen die een doeltreffende SEO strategie wil uitbouwen.

Author Rank berekeningHoe wordt Author Rank berekend?

Google gebruikt een hele reeks verschillende factoren om de Author Rank te berekenen. Deze factoren zijn elementen die weergeven in hoeverre de content die de auteur produceerde door de lezers geapprecieerd werd. Onder meer sociale media spelen een belangrijke rol. Hoe meer tweets, +1’s, facebook shares, facebook likes, etc. een artikel van een auteur krijgt, hoe sterker de Author Rank zal stijgen. Ook het aantal comments, inkomende links, de Page Rank van de content van de auteur, het aantal Google+ kringen waarin de auteur aanwezig is, evenals de invloed en relevantie van de diegenen die comments achterlaten en reageren via sociale media, spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de Author Rank.

Author Rank opbouwen

Als je Author Rank wil opbouwen, dien je een ‘Google Authorship’ op te starten. Dat doe je door een publiek Google+ profiel aan te maken met een duidelijke profielfoto. Deze foto zal immers weergegeven worden in de ‘rich snippets’. Vul daarna in je Google+ profiel het ‘bijdrager aan’ veld in en voeg alle websites toe waarvoor je reeds content hebt geschreven, zodat Google weet dat jij als auteur verbonden bent met deze website. Let er op dat wanneer je content schrijft, je in elk artikel ook een link naar jouw Google+ profiel voorzien, zodat Google de relatie duidelijk kan identificeren. Je kan bijvoorbeeld een stukje ‘over de auteur’ standaard toevoegen aan je blogberichten.

Author Rank - Google Plus profiel invullen

Daarna hoef je enkel nog te wachten totdat Google de associatie tussen jou en je geschreven content ontdekt. Je kan de author rich snippets steeds testen via de Google Rich Snippet Testing Tool.

Om je Author Rank te verbeteren is het noodzakelijk om je content zo interessant mogelijk te maken, zodat er veel online engagement is, comments achtergelaten worden, en je content gedeeld wordt via sociale media. Hoe meer invloed je werk als auteur heeft, hoe beter de Author Rank zal zijn, waardoor je website uiteindelijk meer verkeer zal genereren.

Op zoek gaan naar auteurs met een goede Author Rank

Bedrijven die momenteel geen auteurs in dienst hebben met een sterke online reputatie, doen er goed aan om het creëren van content op korte termijn uit te besteden aan auteurs die reeds over een goede Author Rank beschikken. Tegelijkertijd werk je binnen het bedrijf aan de eigen Author Rank, totdat er geen externe auteur meer nodig is.

Om auteurs met een goede Author Rank te vinden, Google je enkele zoekwoorden waarvoor jouw bedrijf hoog zou moeten ranken. In de zoekresultaten bekijk je de rich snippets en kijk je na in hoeveel Google Plus kringen de auteur van de content is opgenomen. Dit laatste element zal namelijk al erg veel vertellen over de Author Rank van de auteur.

Executive Summary

De reputatie en betrouwbaarheid van auteurs heeft steeds meer invloed op de website ranking
Werk daarom een goed Google+ profiel uit en werk aan author rich snippets

2 Comments

  1. ruud list

    7 months ago

    Google dwingt je gewoon om google+ in te zetten om de zoekresultaten te beinvloeden. Is dit geen laakbare machtsmisbruik? Moet Google niet een beetje een halt worden toegeroepen, het draaft steeds verder door. Wees eerlijk, Google heeft gewoon een monopoliepositie en maakt daar misbruik van om zich nog sterker te maken. Hoever kan dit wettelijk zo doorgaan?
    Neemt niet weg dat Google natuurlijk ook prachtige en nuttige ontwikkelingen doorvoert.

  2. Allereerst… Een heel duidelijk verhaal en aan de ene kant snap ik wel dat Google hier autoriteit aan toekent… Ik denk toch ook dat het een poging is om auteurs te laten zien dat ze zich beter met Google + kunnen bezighouden dan met bijvoorbeeld Facebook (toch de concurrent)… Grappig is wel dat als je in Google zoekt op Google + (met het symbool) dat Google + dat Google + dan in geen velden of wegen te bekennen is op de eerste pagina… Beetje vreemd, toch?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *