Afnemende populariteit homepagina vraagt om betere website optimalisatie

populariteit-homepgina

Tegenwoordig neemt het belang van de homepagina meer en meer af. Nog amper één derde van de bezoekers landen op deze pagina en besteden er een minimum aan tijd. De daling van de populariteit van de homepagina is voornamelijk te wijten aan het stijgende belang van specifieke pagina’s. Hierbij denken we aan bijvoorbeeld blogberichten en productenpagina’s. Hoe dat komt? Hier zitten voornamelijk de geoptimaliseerde zoekfuncties en de sociale media achter.

Populariteit homepagina’s neemt af

In 2011 bezochten nog meer dan de helft van de bezoekers de homepagina van een website. Vandaag is dit nog maar één derde. Als een gebruiker toch op de homepagina komt, besteedt hij hier zo min mogelijk tijd. Nog opvallender is dat de kans miniem is dat deze gebruiker doorklikt naar andere pagina’s. Slechts 3% stroomt namelijk door naar andere pagina’s. Dat blijkt uit het New York Times innovation report van 2014.

Verklaring afname bezoekers homepagina

Je vraagt je natuurlijk af waarom de populariteit van de homepagina doorheen de jaren geslonken is? We zetten de voornaamste redenen voor de zwanenzang van de homepagina op een rijtje:

Opmars geoptimaliseerde zoekmachines

Een eerste reden voor de afname van het aantal bezoeken aan de homepagina is de opmars van geoptimaliseerde zoekmachines. Door de continue veranderingen aan het algoritme van zoekmachines zoals Google en Yahoo, worden individuele pagina’s steeds meer naar voren geduwd. De oorzaak ligt bij zoekopdrachten van de gebruikers die almaar specifieker worden.

Coolblue maakt van alle categorieën homepagina’s van aparte shops met een andere domeinnaam.

Click to tweet!

Opmars van social media

Doordat sociale media zoals Facebook, Twitter en Google+ het toelaten om specifieke pagina’s te delen met het publiek, zijn die steeds interessanter voor bedrijven. Via deze media worden blogartikels gedeeld én productenpagina’s gepromoot. Deze opkomst maakt de homepagina (bijna) onbelangrijk.

Google is nieuwe homepagina

Voor velen is Google de nieuwe homepagina, vanaf hier start de zoektocht op het internet. De gebruikers beginnen met een steeds specifiekere vraag hun zoektocht op het internet. Ze hebben daarnaast minder geduld en willen meteen de relevantste internetpagina vinden. En dat is wat Google doet, het biedt de gebruikers een direct en hapklaar antwoord.

Website optimaal laten scoren

Wil jij je concurrenten te snel af zijn? Dan is het belangrijk dat je je website optimaliseert en op specifieke zoekopdrachten laat scoren. Dit doe je dus niet door enkel aan je homepagina te sleutelen, maar je volledige site aan te pakken. Enkele tips voor een betere website:

  • Pas productenpagina’s tekstueel aan zodat ze beter opgepikt worden door zoekmachines.
  • Verbeter de gebruikservaring op de productenpagina’s, wijs klanten de weg.
  • Zorg voor vlotte, informatieve blogartikels die je bovendien makkelijk deelt op social media.

Of je kan zoals Coolblue voor elke productcategorie een aparte webpagina of –shop aanmaken. Tegen honderd kilometer per uur registreren ze domeinnamen om klanten met een specifieke vraag onmiddellijk een antwoord te bieden. Alle categorieën vanop de website zijn als gevolg homepagina’s van aparte shops. Dit is direct, efficiënt en hapklaar zoals de consument van vandaag het graag heeft.

Executive Summary

Het belang van de homepagina neemt af, amper één derde van de bezoekers landen op deze pagina. De daling is te wijten aan het stijgende belang van specifieke pagina’s. Hoe dat komt? Hier zitten voornamelijk de geoptimaliseerde zoekfuncties en de sociale media achter.

1 Comment

  1. CliffDBallen

    1 month ago

    fantastic post, very informative. I wonder why another experts
    on this sector will not notice this. You must continue your writing.
    I am just confident, you’ve an incredible readers’ base already!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *