René Voordeckers

Betaalde zoekresultatenOrganische zoekresultaten verbeterenSEAMeer topics SEO

09.10.2014 - Search

Adwords als rankingfactor in de organische zoekresultaten: mythe of realiteit?

In gesprekken tussen SEA- en SEO-specialisten is het een terugkerend topic: heeft Adwords een impact op je positie in niet-betalende resultaten? Stijgen – met andere woorden – de pagina’s van je website in de organische zoekresultaten wanneer je meer spendeert aan SEA? Het antwoord is niet eenduidig, zoveel is zeker.

User experience boven alles

Er is geen aantoonbaar bewijs dat je hoger scoort in de organische zoekresultaten als je meer uitgeeft aan SEA. Google wil haar gebruikers namelijk een optimale user experience bieden. Dus eigenlijk kan de zoekmachinegigant het niet maken om bedrijven te bevoordelen omdat ze er meer geld aan verdienen. De gehanteerde criteria moeten objectief zijn. Stel je voor dat Google door de mand zou vallen? De gevolgen en reputatieschade zouden niet te overzien zijn.

Toch is er dikwijls een onrechtstreeks verband. Bedrijven die veel spenderen aan Adwords, hebben een directe lijn met Google (grote Adwords-klanten krijgen hun eigen account manager). Ze krijgen tips doorgespeeld die ze eventueel ook kunnen gebruiken om hun SEO-strategie te verbeteren.

SEA heeft geen rechtstreekse, maar wel een onrechtstreekse impact op je organische zoekresultaten.

SEA-zoekwoorden gebruiken voor SEO-doeleinden

Als je SEA-campagnes doet, krijg je te zien voor welke zoektermen je verkeer binnenkrijgt. Bij organisch verkeer kan je zo goed als geen zoekwoorden achterhalen sinds de ‘not provided’-update. De zoekwoorden die goed scoren in je Adwords-campagnes zijn van goudwaarde. Het is een goed idee om ze ook in je SEO-campagnes of in je content marketingplan op te nemen. Zo scoor je in de organische zoekresultaten voor zoektermen die relevant zijn voor je doelgroep.

 

Bouw een sterk merk

Sommige merken krijgen tal van voordelen op SEO-vlak zoals uitgebreide zoekresultaten en hogere posities voor relevante zoektermen. Het gaat dan niet per se over grote bedrijven zoals Coca-Cola of BMW, een beter voorbeeld is Coolblue.

Door hun heel sterke online strategie wordt er heel vaak naar de namen van de Coolblue-websites zoals laptopshop en tabletcenter gezocht waardoor Google deze sites ook sneller zal weergeven voor gerelateerde zoektermen zoals ‘laptop kopen’.

Brands are the solution, not the problem… Brands are how you sort out the cesspool (Eric Schmidt).

Google kijkt hiervoor uiteraard naar je online bekendheid, dus als je via SEA meer in de picture komt, verhoogt ook je merkbekendheid en gaan mensen vaker naar je merknaam zoeken. Als je bedrijf een belletje doet rinkelen, zal je al snel meer organische bezoekers verwelkomen.

Conclusie? SEA heeft geen rechtstreekse, maar wel een onrechtstreekse impact op je organische zoekresultaten. Je kan wel degelijk ‘trucjes’ toepassen die resultaat opleveren.

René Voordeckers

René is online marketeer en project manager bij Onlyhumans. Zijn focus ligt voornamelijk op SEA en analyse, maar hij kan ook sterke content neerzetten!

Lees meer van René