Ads bovenaan je website? Dat betaal je met een lagere ranking in search

qm-page-lauyout

Staan er best wel wat advertenties bovenaan je webpagina’s? Dan kan het zijn dat je sinds 6 februari een lagere ranking kreeg in de zoekresultaten van Google. Matt Cutts, de SEO-goeroe van Google, kondigde onlangs aan dat het vernieuwde Page Layout algoritme frontaal in de aanval gaat tegen spammy sites die hun content begraven ten behoeve van advertenties. “Te veel ads verknoeien de gebruikservaring en moeten afgestraft worden,” aldus Cutts.

Page Layout is onverbiddelijk

Page Layout bestaat reeds sinds 2012 en onderging begin februari een derde grote update. De nieuwe filter wordt heel toepasselijk het ‘Top Heavy’-algoritme genoemd. Websites met veel advertenties ‘above the fold’ (dus direct zichtbaar voor je aan het scrollen gaat) en weinig (zichtbare) feitelijke content, zullen namelijk een lagere ranking toebedeeld krijgen. En daarbij hoort uiteraard ook minder organische zoekverkeer en alle gevolgen vandien. Cutts maant webmasters aan om aanpassingen te doen en voor een goede gebruikservaring te zorgen.

Het is echter niet meteen duidelijk welke aanpassingen Cutts juist in gedachten heeft. Hij communiceerde geen ‘gouden’ ads/content ratio en het is ook niet meteen duidelijk of foto’s, links en video’s ook in aanmerking komen als content. Hoewel deze parameters dus niet werden omschreven, staat één ding als een paal boven water: slechte gebruikservaringen zullen afgestraft worden met het nieuwe Page Layout algoritme.

Te veel ads verknoeien de gebruikservaring en moeten afgestraft worden

Straf van Page Layout is niet permanent

Heeft Page Layout je ranking getroffen? Niet getreurd. De ‘afstraffing’ van Page Layout is niet definitief. Wie de layout van zijn website aanpast, krijgt na verloop van tijd zijn ranking gewoon terug. Zodra je de aanpassingen hebt gedaan, crawlt Googlebot je website opnieuw om te kijken of je pagina’s nu wel een positieve gebruikservaring opleveren.

Afhankelijk van het aantal pagina’s op je website duurt dit alles echter al snel enkele weken. Om het proces te versnellen, kan je altijd een herzieningsverzoek bij Google indienen, maar garanties heb je niet. Pas nadat je website is goedgekeurd, wordt de straf opgeheven en kom je weer in aanmerking voor een hogere ranking in de SERP’s.

Content niet verstoppen voor gebruikers

De Page Layout update lijkt dus weer een maatregel van Google om websites met relevante content te belonen. Het geheim? Niet al je screen real estate aan ads opsouperen, je content niet wegstoppen en natuurlijk een positieve gebruikservaring aanbieden. Als je dit al deed, heb je uiteraard niets te vrezen.

Executive Summary

De nieuwe Top Heavy-filter in het Page Layout-algoritme van Google gaat de strijd aan met gebruiksonvriendelijke sites die te veel ads tonen. Sites die zich hieraan schuldig maken, zullen hiervoor betalen met een lagere ranking in de SERP’s.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *