6 link building blunders waar velen nog vaak te prooi aan vallen

Link building werd lang gezien als een strategie die niet fout kon gaan. Op welke manier men ook aan links kwam, het zou zoekmachine rankings hoe dan ook moeten opdrijven. Link builders kregen min of meer carte blanche in de beginjaren dat link building zijn intrede deed in de SEO-wereld.

En dan kwam zoekmachinepolitie Google op de proppen met zoekalgoritme updates zoals Penguin, die de genadeslag uitdeelden aan websites die misbruik maakten van het link building concept. Of in Google-taal gezegd: “websites die de ervaring van zoekmachinegebruikers drastisch om zeep hielpen”. Google heeft een wel zeer uitgebreid arsenaal aan regeltjes en truukjes die volgens menig SEO specialist soms onredelijk worden aangewend. Maar in dit geval had Google het bij het juiste eind. Een heleboel websites die als een goede burger de grenzen van rechtmatige link building praktijken respecteerden, moesten in de organische zoekresultaten vaak de duimen leggen voor spelers die met soms twijfelachtige link building praktijken verdacht goede rankings wisten te strikken…

Dit resulteerde in een groot aantal websites dat werd bestraft met link penalties ten gevolge van zoekalgoritme updates. Een groot deel van de slachtoffers kon recupereren door schadelijke links te verwijderen of Google’s Disavow Tool in de strijd te smijten. Maar belangrijk is om de reden van de link penalty te begrijpen. Hieronder 6 van de meest voorkomende link building valkuilen die (te) vaak resulteerden in link penalties, of erger…

Social media link building

1. Artikel directories

Artikel directories, ook wel eens content farms genoemd, zijn qua inhoud te vergelijken met link directories. Enkel focussen de eerste zich op het samenbrengen van artikels (i.p.v. links) rond een bepaald onderwerp. Deze artikel directories kregen echter een flinke opdoffer met de lancering van de eerste Penguin update in april, 2012.

Ga zeker op zoek naar lagekwaliteitslinks van deze article directories en verwijder ze. Lukt dat niet, schakel dan Google’s Disavow Tool in!

2. Link directories van lage kwaliteit

Ondanks dat het nog niet zwart-op-wit bewezen kon worden dat lagekwaliteits link directories expliciet bestraft zijn sinds Penguin, is Google’s linking beleid duidelijk en gebiedt ons boerenverstand om te focussen op de grootste, veilige directories (zoals Bsearch of Foxx, etc.) en daarnaast enkele kleinere, meer gespecialiseerde directories aan te schrijven.

En houd steeds de gouden regel in gedachte wanneer je je op link directories smijt: wees ten allen tijde relevant! Voor een Belgisch bedrijf ga je geen link aanvragen op USAdirectory.com.

3. Eentonige anchor text

Geoptimaliseerde anchor text is ongetwijfeld een van de meest belangrijke do’s bij een link building campagne. Een geoptimaliseerde anchor text kan enorm veel betekenen voor link building, maar dat werkt evengoed in de omgekeerde richting… Vaak terugkerende, te algemene of irrelevante anchor text kunnen voor zoekmachines een signaal zijn om dit wat dieper uit te spitten. Dek je hier tegen in, neem dus zeker eens een kijkje naar onze anchor text optimalisatie tips!

Doorway page4. Doorway pages

Doorway pages hebben slechts één functie: zoekverkeer aantrekken om dit dan door te sturen naar andere, soms twijfelachtige pagina’s. Doorway pages sloegen er vroeger telkens in de dans te ontspringen, omdat ze op URL-niveau vaak een hoge relevantie hadden met zoekopdrachten. Maar met de huidige evoluties waarbij pagina’s met povere content sowieso al makkelijker worden geseind, kunnen ook de doorway pages niet langer meer door de mazen van het net glippen. Ook zorgt Google’s meest recente EMD update er voor dat doorway pages geen kans meer krijgen.

5. Irrelevante guest posts

Het publiceren van guest posts of guest blogging is een link building strategie die nog vaak wordt toegepast. Maar ook hier weer moet men relevant te werk gaan! Het onderwerp van de site waarop je een guest post plaatst, moet nauw gerelateerd zijn aan het thema van jouw website. Doe de relevantietest: zijn het onderwerp van de website waarop je guest post komt te staan en het thema van jouw website in één logische zin te combineren?

Betaalde guest posts zijn al helemaal met vuur spelen en kan je dus best vermijden. Zoekmachines herkennen ze makkelijk bij een hoog volume aan de typische overgeoptimaliseerde anchor text verspreid doorheen heel de guest post. Laat ze voor wat ze zijn en schrijf zelf kwalitatieve, relevante guest posts.

6. Irrelevante infographics

Infographics zijn hot. Tegenwoordig regent het infographics. Ze zijn in principe een grafische, geïllustreerde voorstelling van data en informatie. De mogelijkheden die zich stellen en de unieke stijl van presentatie verheffen sommige exemplaren tot ware contentpareltjes. Ze werden bij hun intrede dan ook meteen gezien als dé redding voor lowest-effort link building… Een infographic’je er tegenaan smijten en klaar, toch?

Toch niet. Onthoud dat het relevantieprincipe in alles wordt doorgetrokken! Ook in (meestal) rijke content, zoals infographics. En let er vooral op in het geval dat je een reconsideration request indient (aanvraag tot herindexatie na een link penalty te hebben opgelopen). Algoritmisch zijn irrelevante of inaccurate infographics misschien moeilijker op te sporen, voor de menselijke medewerkers die aan beurt komen bij een reconsideration request staan ze als een paal boven water…

Enkele vuistregels

Is link building dan echt zo moeilijk geworden met de recentste ontwikkelingen? Moeilijker misschien wel, maar eigenlijk dien je gewoon terug back-to-basics te gaan. Beschouw link building eerder als een vorm van branding of long tail exposure en niet zozeer als pure SEO. En gebruik je gezond verstand:

  • Vanaf het moment dat je je moet afvragen of een link van een bepaalde website wel een goed idee, dan is het dat meestal niet.
  • Zou je een link nog altijd aanvragen, moesten zoekmachines niet bestaan? Een kwaliteitsvolle link biedt altijd een meerwaarde, ook zonder zoekmachines.

Kwaliteitsvolle link building

Executive Summary

6 te ontwijken link building valkuilen
6 scenario’s waar vele link builders zich nog al te vaak aan laten vangen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *