5 SEO-problemen en wat je ertegen kunt doen

seo-problemen

SEO is helaas geen exacte wetenschap. We hebben wel een goed idee van hoe het algoritme van Google werkt, toch kan niemand garanderen dat je voor een bepaald zoekwoord op de eerste plaats eindigt. Bovendien verandert het algoritme voortdurend. Dat kan soms behoorlijk frustrerend zijn en er zijn bepaalde problemen waar elke SEO-specialist wel eens tegen aanloopt. Moz zette er vijf op een rijtje. Laten we ze even van naderbij bekijken!

1. We volgen alle best practices en toch schieten onze rankings niet omhoog

Je hebt alle best practices gevolgd. Je hebt een xml-sitemap in Webmaster Tools geplaatst, je hebt goede content, je url’s zijn clean en je website laadt snel. Goed zo! Maar waar blijven de resultaten? Je website wil maar niet scoren voor de belangrijkste zoekwoorden? Het is een veel voorkomend probleem dat bijzonder frustrerend is, aangezien je niets verkeerd doet. Best practices zijn er echter niet om je rankings vooruit te helpen! Ze zijn belangrijk, maar om je website goed te laten scoren in Google zal je nog een stap verder moeten gaan.

2. Onze concurrentie scoort op basis van spammy links

Je concurrent scoort beter in Google en na enige analyse ontdek je tal van verdachte, manipulatieve backlinks. Waarom straft Google die niet af? Vraag jezelf eerst en vooral af of deze links de echte reden zijn dat de websites zo goed scoort. Misschien heeft je concurrent de links wel gedisavowed. Misschien zijn ze zelf niet verantwoordelijk voor de links. Er zijn tal van verschillende ranking factoren en je kunt nooit echt zeker weten waarom een bepaalde website zo goed scoort. Zijn de verdachte links toch de reden dat je concurrent zo goed scoort? Besef dan dat Google hen op termijn zal straffen en dat manipulatieve links nooit op lange termijn werken.

Rankings veranderen constant, dat is normaal. Op een week tijd kunnen je rankings wel met vijf of zes plaatsen veranderen.

Click to tweet!

3. Mijn rankings veranderen constant en gaan regelmatig omhoog of omlaag

Rankings veranderen constant, dat is normaal. Op een week tijd kunnen je rankings wel met vijf of zes plaatsen veranderen. Hoe dat komt? Daar zijn drie mogelijke verklaringen voor: jij maakte aanpassingen aan je website, je concurrentie maakte aanpassingen aan hun website of Google voerde een update door aan het zoekalgoritme. Het is aan jou om een juiste analyse te maken en op basis daarvan de nodige actie te ondernemen.

4. SEO valt niet te kwantificeren en dus wil mijn bedrijf er niet in investeren

SEO is moeilijk te kwantificeren en moeilijk te voorspellen. Je bedrijf ervan overtuigen om te investeren kan dan ook erg moeilijk zijn, aangezien bedrijven er zeker van willen zijn dat hun investering ook iets opbrengt. Overtuig het management door verschillende scenario’s te overlopen en maak gebruik van case studies!

5. Google lijkt grote merken te bevoordelen, ik kan niet tegen hen op

Het kan erg moeilijk zijn om tegen grote merken te concurreren. Zij krijgen waardevolle en relevante links, verschijnen vaak in de knowledge graph en hebben dikwijls grote SEO-budgetten. Toch kun je grote merken beconcurreren, bijvoorbeeld door je te concentreren op de plaatsen waar die grote merken niet aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, maak gebruik van user generated content, positioneer jezelf op de markt en differentieer jezelf van de concurrentie!

Inspiratie: Moz.com

Executive Summary

Deze 5 problemen herkent elke SEO-specialist. Laat je echter niet afschrikken, met deze tips kun je de uitdaging aan!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *