4 on-site SEO tips voor de KMO/MKB

Wanneer we het hebben over SEO voor de KMO (of de MKB in Nederland), dan gaan de discussies vaak niet over het technische aspect van SEO. Bij kleine bedrijven is het vaak een kwestie van andere dingen, zoals een gebrek aan tijd, discipline, volharding en vooral know-how. Jammer, want met een klein beetje meer aandacht voor SEO, kunnen heel wat extra klanten binnengehaald worden.

Kleine bedrijven doen vaak niet aan SEO, omdat velen denken dat het voornamelijk een technisch aspect is. Toch kan met heel wat on-site SEO al heel wat meer organisch zoekverkeer naar de website gestuurd worden. We geven hier 4 eenvoudige on-site SEO tips die kleine bedrijven kunnen toepassen om meer zoekverkeer aan te trekken, zonder dat hiervoor veel kennis en tijd nodig is.

1. Waar zit het zoekverkeer?

Om verkeer aan te trekken via zoekmachines, moet je natuurlijk eerst kijken waar dit verkeer zich bevindt. Je zal dus moeten beginnen met een zoekwoordonderzoek, met behulp van de keyword tool van Google.

Voor startende ondernemingen is het aan te raden om in het begin te focussen op zoekwoorden waarop makkelijk te scoren is, en met niet teveel concurrentie. Kies bijvoorbeeld voor zoekwoorden met minder dan 300 lokale zoekopdrachten per maand (in exact), en met lage concurrentie. Kies natuurlijk ook zoekwoorden die verwant zijn met je bedrijf.

2. Content creëren

Nadat je hebt bepaald op welke zoekwoorden je wil scoren, is het nu tijd om content te creëren. Als manager in een klein bedrijf heb je vaak veel voeling met de productie en de technische aspecten van het product dat je aanbiedt. Deze kennis is een troef bij het creëren van content. Twijfel niet om deze kennis te gebruiken in je content.

Content kan je in verschillende vormen creëren. Je kan natuurlijk blogartikels schrijven, maar overweeg ook zeker andere vormen, zoals video’s, infographics, podcasts, webinars, white papers, enz.

Zorg ervoor dat de content die je aanmaakt ook aantrekkelijk is voor de gebruiker. Zorg ervoor dat je de gebruiker geeft wat hij zoekt. Maak gebruik van discussies, humor, technische uitleg enz om de content zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

3. Content verfijnen

Naast het creëren van content besteed je ook voldoende aandacht aan het verfijnen van de content. Hiermee bedoelen we het verfijnen op vlak van SEO. Kijk de keyword density goed na, besteed voldoende aandacht aan title tags, meta data, en alt tags.

Maak de content aantrekkelijk voor de lezer door gebruik te maken van tussentitels en images. Deins er ook niet voor terug om links te plaatsen naar andere relevante content, niet alleen op je eigen site, maar ook op andere sites met hoge autoriteit. Dit komt immers heel geloofwaardig over, en creëert bijkomende kwaliteit voor de gebruiker.

4. Opvolgen en meten

Elk project moet meetbaar zijn, ook on-site SEO. Hou in de volgende weken dus de prestaties van je nieuwe pagina’s bij in de SERP’s. Met een beetje geluk kom je met je pagina meteen op de eerste pagina van Google.

Zie je dat je na twee weken nog steeds niet hoog scoort, dan moet je een tandje bijsteken, en je pagina promoten via linkbuilding, social media, enz.

Ondervind je moeilijkheden met het hoog ranken voor een bepaald keyword, laat dit dan zeker niet in de weg staan van toekomstige SEO-projecten. Soms heeft een goede ranking ook gewoon wat tijd nodig.

Conclusie

Vaak zien we dat heel wat kleine ondernemingen on-site SEO negeren, bij gebrek aan discipline en kennis. De 4 voorgaande stappen nemen niet zoveel tijd in beslag, en kunnen de website van een kleine onderneming heel wat zoekverkeer en nieuwe klanten opleveren.

Executive Summary

4 on-site SEA-tips voor de KMO/MKB
Deze 4 on-site SEO tips kunnen de KMO/MKB met weinig tijd en kennis helpen bij het genereren van meer zoekverkeer.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *