Wanneer heb je een 301- of een 302-redirect nodig?

SEO copywriting

Correcte redirects zijn onmisbaar om de poorten tot je website wagenwijd open te zetten voor bezoekers en voor Google. Toch loopt het weleens mis met die redirects. Gewoon vergeten (geloof ons, dat gebeurt) of het verkeerde type redirect gebruikt. En dat terwijl het nochtans niet zo moeilijk is.

Crash course redirecten

Elke website maakt gebruikt van redirects. Met een redirect – of als je gehecht bent aan je moedertaal, domeinomleiding – verwijs je de bezoeker via een bepaalde URL automatisch door naar een andere URL. Dat is handig in verschillende gevallen:

  • Lege of verwijderde pagina’s doorverwijzen naar bestaande content.
  • Gelijkaardige domeinnamen linken – zo verwijst ‘queromedia.com’ naar ‘queromedia.be’.
  • URL’s verkorten om ze makkelijk te kunnen delen.

Zoals we daarnet al vertelden, bestaan er verschillende types redirects, en daar loopt het meestal mis.

301- en 302-redirects

In het overgrote merendeel van de gevallen bedien je je van een 301-redirect of een 302-redirect. Die cijfers staan voor de HTML-statuscodes, vastgelegd in http-protocollen. Een 301 Moved Permanently-redirect staat voor definitief verplaatste URL’s. Een 302 Found-redirect staat daarentegen voor een tijdelijk verplaatste URL.

Weet je niet welk type je nodig hebt? Stel jezelf de vraag: wordt deze link permanent vervangen door één en slechts één andere link? Is het antwoord ‘ja’, dan moet je een 301 gebruiken. In alle andere gevallen is een 302 aanbevolen.

Wordt de link permanent vervangen door één en slechts één andere link? Indien ‘ja’ moet je een 301 gebruiken. In alle andere gevallen is een 302 aanbevolen.

Click to tweet!

Omleiding op basis van taal

Voor omleidingen op basis van taal, moet je dus ook een 302 gebruiken. Stel, er is een webdomein.be, dat in twee talen beschikbaar is. Met een 302 stuur je gebruikers met Nederlandstalige browserinstellingen naar webdomein.be/nl, terwijl je de Franstaligen naar /fr verwijst. Hier is geen sprake van een permanente vervanging en mag je dus geen 301 gebruiken.

Het onderscheid is belangrijk voor SEO. Hoewel Google tegenwoordig in staat is om redirects zelfstandig te interpreteren – een foute instelling is dus geen ramp – zal het wel een impact hebben op de zoekresultaten. Google maar eens ‘Queromedia’. Afhankelijk van je browserinstellingen krijg je de Nederlandstalige, Franstalige of Engelstalige URL te zien. Dat hebben we te danken aan een correct ingestelde 302, die ons toelaat om de correcte taalversie te laten cachen in de zoekresultaten.

300, 303, 307, 308, …

‘Als er 301’s en 302’s bestaan, zijn er dan ook 303-redirects?’ Ja hoor. De HTML-statuscodes 300, 303, 307 en 308 komen ook weleens voor. Ze hebben alle een andere functie, maar dat wordt snel nogal technisch. Onder ons ons gezegd en gezwegen? De kans is nihil dat je die ooit nodig hebt. En wanneer ze wel van pas komen, heeft je collega uit het development-team er vast al aan gedacht.

Executive Summary

Correcte redirects zijn onmisbaar om je website toegankelijk te maken. Hoewel een 301- of 302-redirect instellen niet zo moeilijk is, loopt het soms toch mis.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *