2013: het jaar van responsive web design

Mobiel is tegenwoordig meer geïntegreerd in ons dagelijks leven dan ooit. We gebruiken smartphones en tablets in vloeiende combinatie met elkaar. Meer zelfs: de veroveringstocht van mobiel is niet af te remmen en mobiel lijkt in sommige branches en sectoren nu al het roer volledig over te nemen…

Volgens Google gebruikt maar liefst 90% van internetgebruikers meerdere schermen tegelijkertijd. De populairste multi-apparaat activiteiten zijn o.a. surfen, online shoppen, financiën beheren en reizen boeken. En wie mobiel zegt, zegt responsive web design! Mobiel en responsive web design werken symbiotisch en zijn de toekomst voor online marketing!

Responsive web design

Responsive web design, wablieft?

Een bedrijf heeft een website die het vrij goed doet. Een SEO specialist duikt in web analytics en ontdekt dat een aanzienlijk deel van het websiteverkeer een tablet of smartphone gebruikt. Dus wordt er beslist om de website te ‘mobiliseren’, mobiel te maken. In de meeste situaties wordt er dan een aparte, stand-alone mobiele versie van de website ontworpen…

Responsive web design pakt het anders aan. In plaats van nog een aparte mobiele versie op te zetten, wordt de website op die manier opgebouwd dat deze zich automatisch aanpast aan het platform en toestel dat de bezoeker gebruikt. Dimensies worden aangepast, content wordt herschikt, resoluties worden gewijzigd, … You name it! Via CSS3 media queries is de website in staat om op intelligente wijze zijn design aan te passen aan het toestel waarmee de website wordt bekeken.

De voordelen?

  • Het dynamische design zelf natuurlijk
  • Websitebeheerders kunnen meer focussen op content, in plaats van hun hoofd te breken over platform gerelateerde issues
  • Eén CMS (content managment systeem) voor de website. Er bestaan immers geen verschillende ‘versies’ meer, maar liever een intelligent aanpassend design.
  • Kostenbesparend: minder nood aan aparte mobiele sites en mobiele apps

Responsive web designEn wat betekent responsive web design voor SEO?

We kunnen zeggen dat responsive web design de gebruikerservaring voor mobiele bezoekers kortom verbetert. Dat op zich is al een groot pluspunt vanuit zoekmachineperspectief! Hier nog enkele concrete SEO-voordelen die een responsive web design met zich meebrengt.

Betere zoekmachineranking voor mobiele zoekopdrachten

Het is geen geheim dat Google mobiel als een van de belangrijkst opkomende evoluties ziet. En gezien dat ze een relevante en positieve gebruikerservaring als hun ultieme missie zien, heeft het gros van SEO-specialisten een donkerbruin vermoeden dat mobiele of responsive websites voorrang krijgen in de SERP’s bij mobiele zoekopdrachten.

Responsive design = responsive usability

Dat responsive web design voor een betere usability zorgt, dat staat buiten kijf. Maar vergeet ook niet dat zoekmachines een goede usability hanteren als een kwaliteitsmaatstaf voor je site. Google wilt gebruikers doorverwijzen naar sites waar ze datgene vinden naar waar ze op zoek zijn. En in het geval van mobiele gebruikers, is dat een website die goed functioneert en duidelijk is op hun toestel. Is dat laatste voor jouw website niet het geval, dan zullen mobiele gebruikers hoogstwaarschijnlijk als de bliksem terugkeren naar de zoekresultaten.

Ook promoot Google zelf het idee van responsive web design via zijn Developers portaal.

Link building: sterke linkbasis

Zoals reeds vermeld is een responsive website, zowel mobiel als voor desktops bestemd. In het licht van link building wilt dit meer concreet zeggen dat een link naar de basisversie van je website meteen een link naar de mobiele is. Logische, want er bestaat maar één website, die zich weliswaar dynamisch aanpast. Dat maakt dus dat je website bij mobiele zoekopdrachten de autoriteit meekrijgt van je volledige linkprofiel. Aangezien mobiel geoptimaliseerde websites nog maar vrij schaars zijn, is de concurrentie in zoekmachines ook wat milder. Met andere woorden bouw je dus verder aan een stevige linkbasis om later niet kapot geconcurreerd te worden wanneer mobiel echt ingeburgerd geraakt…

Eén plaats voor unieke content

In het geval dat je over een aparte mobiele website bezit, hoef je zeker niet wakker te liggen van duplicate content of eventuele zweepslagen van Google’s Panda. Maar anderzijds heb je nog steeds wel dezelfde content op twee plaatsen beschikbaar online, wat in het slechtste geval de bezoeker kan verwarren indien deze per ongeluk op de verkeerde versie is terechtgekomen. Met een responsive web design verzeker je er zelf van dat jouw content slechts op één wijze beschikbaar is, of de bezoeker nu mobiel surft of niet.

Executive Summary

Responsive web design
Responsive web design zorgt ervoor dat jouw website ook duidelijk zichtbaar is en correct functioneert voor mobiele bezoekers. Maar ook op vlak van SEO brengt responsive web design tal van voordelen met zich mee!

1 Comment

  1. Meerdere websites voor verschillende mediums is niet alleen kostbaar. Een ander voordeel aan een responsive website is dat er maar vanuit één broncode gewerkt hoeft te worden. Leuk geschreven artikel en leerzaam voor degene die nog niet veel over dit onderwerp afweten.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *