10 handige SEO tools : Back 2 the SEO basics

Er zijn verschillende technieken om uw site te optimaliseren voor de zoekmachines maar we kunnen ze indelen in 2 categorieën: white hat SEO en black hat SEO. White hat SEO zijn technieken die door zoekmachines geoorloofd zijn. Black hat SEO daarentegen zijn technieken waarbij de zoekresultaten van zoekmachines in hun voordeel beïnvloedt worden door gebruik te maken van ongeoorloofde methoden. Wij raden dus ten stelligste aan om white hat SEO tools te gebruiken, bij voorkeur degene die hieronder besproken worden.

Web Analytics Tools

Deze tools laten je toe om na te gaan via welke zoektermen (keywords) je trafiek ontvangt, welke zoektermen renderen en welke niet. Eén van de betere, al dan niet de beste tool is Google Analytics:

Google Analytics is een webanalyse-oplossing die inzichten verschaft aangaande uw websiteverkeer en marketingeffectiviteit. Via meerdere functies kan de trafiek van uw website weergegeven en geanalyseerd worden.Google Analytics maakt het mogelijk om beter gerichte advertenties te schrijven en uw website te optimaliseren zodat die meer opbrengt.

Andere gratis web analytics tools zijn onder andere Woopra en Alexa. Alexa biedt trouwens ook nog andere tools.

Zoekterm onderzoek & suggestietools

Een goede tool die wij bij QueroMedia gebruiken voor zoektermonderzoek en zoektermsuggestie, is de Google Keyword tool.

Via deze tool kan je een zoekterm ingeven waarna getoond wordt wat het zoekvolume voor die zoekterm is. Maar ook de concurrentie voor die zoekterm wordt getoond, gerelateerde zoektermen, lokale en wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten voor die zoekterm en lokale zoektrends. Je krijgt zo dus een beter idee waarnaar mensen zoeken en dankzij de tool kan je je site en advertenties optimaliseren voor de zoekmachines. Verder zijn er nog enkele andere opties voor zoektermen: keuze van landen en talen en match types (breed, exact, woordgroep).

Daarnaast zijn er uiteraard nog veel meer gratis tools die je allemaal via zoekmachines kan terugvinden zoals Wordtracker en Wordstream.

Concurrentieonderzoek tools

Deze tools zullen je helpen bepalen hoe groot de trafiekstroom van een concurrent is en van welke zoektermen ze het meeste trafiek ontvangen. Ook hier heeft Google een tool voor, namelijk de Google Trends tool.

Google Trends is een dienst van Google die via grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google, ook vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag is mogelijk. Daarnaast toont Google ook welke gebeurtenissen gezorgd hebben voor een sterke toename van het gebruik van een bepaalde zoekterm. Tevens is het gebruik van verschillende zoektermen in de loop der tijd met elkaar te vergelijken. Google Trends wordt vaak gebruikt als populariteit indicator van zoekwoorden.

Ook hiervoor biedt Alexa een oplossing maar ook compete.com, Quantcast en Google Search Insights zijn uitstekende tools voor concurrentieonderzoek.

Link analyse tools

Analyseer je linkprofiel in vergelijking met concurrenten en vindt pagina’s die uitstekende bronnen zijn om links van te verkrijgen. Zoekmachines beschouwen een link als een teken van vertrouwen of stemmen voor websites. Link building is dus enorm belangrijk en de volgende tools kunnen u daarbij helpen:

Urltrends.com is een mooie tool die rapporten levert over site ranking, link populariteit, zoekmachine verzadiging, keywords, sociale bookmarks/sites, cached versions, user demographics.

Een andere tool is de toolbar van SEObook die hier te downloaden is.

Zoekmachine ranking checkers

Deze tools laten je toe om na te gaan hoe je website scoort in zoekresultaten voor belangrijke zoektermen. Daarna kan je de ranking vergelijken met de marketinginspanningen die je geleverd hebt om de effectiviteit van je marketingplan te kunnen inschatten en bij te sturen waar nodig.

SEObook biedt een gratis ranking checker aan die je hier kan downloaden. Ook rankchecker.net is een gratis tool die je toont hoe je scoort op zoekmachines voor bepaalde zoektermen. SEOmoz is ook een veelgebruikte rank checker tool.

Social web tools

Met een social media tool kan je nagaan hoeveel bookmarks er op sociale netwerken bevinden voor uw site. Hier vindt u enkele tools die onder andere Delicious, Digg en Twitter afzoeken naar bookmarks van uw site.

Sitemap generator

Sitemaps hebben 2 duidelijke voordelen: ze maken het uw bezoekers gemakkelijk om zich door uw site te navigeren en ze bevorderen het werk van spiders van zoekmachines.

Op linkvendor vindt u een gratis sitemap generator maar ook op freesitemapgenerator.com en xml-sitemaps.com

Meta tag generator

Het gebruik van meta tags is vaak vereist door zoekmachines omdat zee en bron van informatie bieden om hen te helpen beslissen hoe ze een site moeten ranken. Het gebruik van meta tags zal uw page rank dus zeker ten goede komen.

Ook hiervoor biedt linkvendor een goede tool, de meta tag generator. Maar ook addme.com biedt een zeer  bruikbare meta tag generator aan.

Website speed test

De snelheid waarmee uw site laadt, is van groot belang voor zoekmachines. Pagina’s die traag laden, worden door zoekmachines niet of minder geapprecieerd en zullen dus ook lager of zelfs niet in de zoekresultaten verschijnen.

De snelheid van je site testen kan via verschillende tools: iwebtool.com, linkvendor, websitegoodies.com etc.

Spider view

Spider view toont je de website gezien door de ogen van een zoekmachine spider. Zo kom je te weten waar zich mogelijke problemen voordoen die een negatieve impact hebben op zoekmachines zoals bv. missing links.

Spider view tools kunnen hier gevonden worden: linkvendor.com, iwebtool.com, searchenginegenie.com, etc.

Uiteraard zijn er nog veel andere tools, met veel andere functies, van gratis tot vrij duur. Aan u om die tools te kiezen die het best bij u, uw bedrijf en uw vereisten past. Hopelijk kan U iets met deze zoekmachine optimalisatie tips & tools.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *