Wat is long tail?

Long tail is de verzameling van sleutelwoorden die elk afzonderlijk niet het beste scoren. Maar wanneer ze bij elkaar opgeteld worden, krijgen ze een groter volume dan de keywords die afzonderlijk het best scoren. Zo bestaan long tail zoekwoorden uit drie of meer zoekwoorden.

 

Afzonderlijk levert een long tail sleutelwoord dus minder bezoekers op. Maar wanneer bezoekers via verschillende combinaties van die sleutelwoorden binnenkomen, kan dit meer visits opleveren dan afzonderlijk geoptimaliseerde sleutelwoorden. De click-through rate voor long tail sleutelwoorden ligt dan ook hoger dan bij short tail keywords.

Indien je bijvoorbeeld een webshop hebt voor schoenen, zou je je SEO kunnen afstemmen op het sleutelwoord ‘schoenen’. Spijtig genoeg is dit een woord waarop erg veel gezocht wordt, met bovendien grote concurrentie. Je richt je daarentegen best op specifiekere woorden. De combinatie van “sportschoenen, wandelschoenen, schoenenwinkel, skischoenen” zal dus groter zijn dan het volume dat gegenereerd wordt door schoenen alleen. Een combinatie aan woorden inzetten, is dus effectiever en zal minder kosten.

Gebruikers worden steeds beter in het formuleren van hun zoekvraag. En anderzijds kunnen zoekmachines daar steeds beter mee omgaan. Om die reden wordt het gebruik van meerdere zoekwoorden dus populairder.
Ook worden woorden in de zoekresultaten die in de zoekopdracht vermeld staan, in het vet weergegeven. Indien er meer vetgedrukte woorden in een zoekresultaat staan, is de kans groter dat op dat resultaat zal geklikt worden.

Hou dus vooral de zoekfunctie binnen je eigen website in de gaten. Zo kom je te weten op welke woorden bezoekers binnen je site zoeken. Vervolgens kan je deze long tail zoekwoorden inzetten in je SEO-strategie. En vergeet ook de woorden niet die opgezocht worden in de zoekmachines en waarlangs bezoekers op jouw site terecht komen.

Enkele tips om long tail zoekwoorden te vinden:

– Maak een combinatie van zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden: goedkope televisie, zwarte mercedes, platte tv…
– Betrek de prijs: goedkope plasma televisie,…
– Maak gebruik van de Google Keyword Tool of van Wordstream om de beste keywords te vinden
– Neem een kijkje in Google Analytics om te weten te komen hoe mensen op jouw website terecht komen
– Schrijf een combinatie van minder populaire zoekwoorden in je paginakop

Executive Summary

Wat is long tail?
Long tail is de verzameling van sleutelwoorden die elk afzonderlijk niet het beste scoren.
Waarom zijn long tail keywords dan belangrijk?
Samen vormen ze een grote groep met vaak een hogere CTR en lagere CPC door minder concurrentie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *