Microsoft update zijn Adcenter met Qualityscore


Search Advertising (SEA) houdt meer in dan enkel meer bieden dan de concurrentie. Ook “relevantie” heeft een invloed op het effect van je SEA campagnes. Een recente update van Microsoft’s adcenter toont nu deze relevantie in een Qualityscore. Een score op tien toont je positie in relevantie ten opzichte van je concurrenten, met een hoge score betaal je dus minder per klik voor een hoge plaatsing. Hoewel deze update specifiek gericht is op Bing, kan je voor je Google ads al langer een gelijkaardige score zien in Google Adwords.

De Qualityscore bestaat uit drie elementen: Keyword relevance, Landing page relevance en Landing page user experience.

Keyword relevance vergelijkt je positie ten opzichte van je concurrenten. Vooral CTR lijkt de belangrijkste factor in dit onderdeel van de Qualityscore, hoeveel mensen klikken op de adverntie en hoeveel klikken er op de advertenties van je concurrenten voor dezelfde zoekterm?

Landing page relevance bestaat uit 2 delen. Aan de ene kant hoe gericht je advertentie is per zoekterm. Je kan zoektermen groeperen voor gezamenlijke advertenties, maar als je deze te breed maakt heeft dit dus een negatieve invloed op je QS. Aan de andere kant is ook de relevantie van de landing page een factor. De landing page is de pagina waarop je belandt na het klikken van een advertentie. Als deze te algemeen is, bijvoorbeeld de homepage, is deze vaak niet relevant voor de zoekterm.

Landing page user experience is de technische kant van je website. Hoe betrouwbaar is je website? Als je website te vaak offline is of traag laad, zal dit de QS negatief beïnvloeden. Maar Microsoft kijkt ook uit voor malware en andere ongepaste praktijken. Als je website automatisch veranderingen aanbrengt aan browsers, software download, … zal je QS zeker niet ver raken.

Deze opdeling is goed voor beginnende adverteerders die hun eerste online advertentie plaatsen om probleempunten op te sporen en het effect van je acties te bekijken.

1 Comment

  1. SEO Limburg

    10 months ago

    Goed om te weten en zeker een goede move van Microsoft




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *