08.10.2012 - Content

Link building: anchor text optimalisatie tips

Wat is anchor text? Anchor text zijn die woorden of woordgroepen die gebruikt worden om door te linken naar een andere pagina of website. Sinds de opkomst van link building en link optimalisatie binnen SEO is het een van de belangrijkste factoren om link building doordacht aan te pakken. Tevens is het een van de aspecten van link building die meestal te beïnvloeden zijn of waar een online marketeer enige inspraak in heeft. En wat beïnvloedbaar is, daar wordt al wel eens mee “vals gespeeld”…

Daarom zien we van ‘s werelds meest gebruikte zoekmachines meer en meer maatregelen en algoritme updates komen om zo mogelijke spamtechnieken met betrekking tot anchor text eruit te wieden. Moeten we daarom anchor text optimalisatie volledig links laten liggen? Absoluut niet! Een goede anchor text is nog steeds een belangrijk signaal in de kwaliteit van een hyperlink. En daarnaast is het nog altijd een meerwaarde voor gebruikers, wat zich op zijn beurt meestal gaat vertalen in een positievere beoordeling van de link.

 

 

Anchor text optimalisatie: geen papegaaienwerk meer

Google heeft een hekel aan links die op kunstmatige wijze verkregen zijn. Als het gaat om grote aantallen in een relatief korte periode, wordt dit makkelijker opgepikt als “onnatuurlijk” door zoekmachines. Hiermee gaat dan meestal een waarschuwing mee gepaard, of in de worst case scenario een sanctie. Sinds Panda en Penguin zijn er steeds meer gerapporteerde gevallen van een Google-bestraffing omwille van onnatuurlijke linking.

Boodschap van het verhaal: laat je links zo natuurlijk mogelijk lijken. Google en andere zoekmachines dragen nog altijd user experience het hoogst in het vaandel en de gelegde link moet een meerwaarde (blijven) bieden voor gebruikers. Relevantie is de ruggengraat van succesvolle link building! Drie aspecten zijn belangrijk bij het optimaliseren van je anchor text voor kwalitatieve links:

  1. Breng variatie, gebruik niet steeds dezelfde anchor text;
  2. Branding: laat je merk- of bedrijfsnaam regelmatig terugkomen;
  3. Natuurlijke links.

Anchor text variatie

Link building is op zich al een vrij tijdsintensieve activiteit. Veel online marketeers pakken het aan door webmasters te contacteren om naar hun website te linken, guest blogposts te schrijven of link directories te gebruiken. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer je probeert dit proces in te korten en efficiënter te maken. Vaak wordt er dan dikwijls ‘bespaard’ op de kwaliteit van de anchor text, door steeds dezelfde te gebruiken of lichtjes te wijzigen. Maar Google gaat dit soort links met repititieve anchor text in veel gevallen als “onnatuurlijk” beschouwen. De gevolgen hiervan kunnen alle kanten uitgaan; van een waarschuwing tot een daling in de zoekresultaten…

Dus, breng variatie in de anchor text die je gebruikt voor link building! Steeds een volledig verschillende anchor text voorzien per link dat je aanvraagt, is wellicht té tijdrovend. Dus probeer een beetje te puzzelen met de woorden of woordgroep die je het meeste gebruikt voor link building, afhangend van de context en omstandigheden. Stel je voor dat ik bij link building gebruik maak van de volgende woordgroep [online marketing bedrijf], waarbij de anchor text tussen de vierkante haakjes staat. Hier even een voorbeeld van hoe je kan variëren met deze anchor text:

  • Gebruik synoniemen – [online marketing bureau], [online marketing agency] of [internet marketing services] wil eigenlijk hetzelfde zeggen als [online marketing bedrijf];
  • Gebruik meervouden – Bv. “ben je op zoek naar [online marketing bedrijven] met de focus op kwaliteit?”;
  • Gebruik bijvoeglijke naamwoorden toe – Bijvoorbeeld: [professioneel online marketing bedrijf] of [online marketing bedrijf België];
  • Speel met de volgorde – Van [online marketing bedrijf] kan je bv. [Bedrijf online marketing] maken;
  • Combineer verschillende, belangrijke keywords – [internet marketing en online advertising bedrijf];
  • Gebruik mensentaal – Probeer in te spelen op zoekintentie van de gebruikers: bv. [op zoek naar online marketing die rendeert?];
  • Link met verschillende anchor texts naar één URL – Op die manier is de kans groter dat zoekmachines zien dat die bepaalde URL ook relevant is voor andere keywords.

Anchor text en branding

Het terug laten komen van je merk- of bedrijfsnaam in de anchor text van links is nog altijd het belangrijkste signaal van ‘authenticiteit’ dat wordt doorgegeven aan zoekmachines. Indien deze anchor text doorlinkt naar een relevante pagina van het merk of bedrijf in kwestie, wordt er bevestigd dat de bestemmingspagina wel degelijk gerelateerd is het bedrijf. Bovendien is het de uitstekende gelegenheid om je naamsbekendheid wat op te drijven, niet?

Natuurlijke links

‘Natuurlijk’ betekent in deze context links die niet door jou geoptimaliseerd zijn. Links die dus op spontane wijze (en niet door jouw hand) worden gelegd. In het beste geval komt een bezoeker op jouw website terecht en is hij tevreden, waardoor hij je website aanbeveelt op ander sites. Natuurlijke links zijn op de dag van steeds moeilijker te verkrijgen, webmasters worden meer achterdochtig en eisen vaak iets in ruil. Maar dat mag je niet tegenhouden om het te proberen, natuurlijke links worden nog steeds als het meest betrouwbaar aanzien door zoekmachines en wegen dikwijls het zwaarste door in je linkprofiel.

Natuurlijke links met de beste anchor text

Zoals reeds vermeld, zijn natuurlijk verkregen links nog steeds de sterkste bron voor succesvolle link building. Het is het digitale equivalent van mond-aan-mondreclame. Onder welke vorm er een link naar jou verschijnt, heb je meestal niet onder controle. Maar in veel gevallen baseren de personen die beslissen om op natuurlijke wijze naar jou te linken zich wel op dezelfde gegevens die voor hen beschikbaar zijn, d.w.z. de informatie die direct valt af te leiden uit de website. Schenk daarom aandacht aan volgende punten:

  • <title>-tag – Zorg ervoor dat de gewenste anchor text in de title tag van je pagina’s aanwezig is. Maar overdrijf niet: een title tag die tot de nok vol zit gepropt met onsamenhangende keywords zal hoogstwaarschijnlijk niet veel gebruikt worden als anchor text.
  • URL – Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords (die je terug wilt zien komen in de anchor text) in de URL aanwezig zijn. Ook hier weer hetzelfde: overdrijf niet! Probeer een zo kort mogelijke URL te creëren, die voldoende specifiek is.
  • <H1>-tag – Veel gebruikers gebruiken de informatie die hen direct in het oog springt als ze je website bekijken om een passende anchor text samen te stellen. Let er dus op dat opnieuw in je headers belangrijke keywords worden herhaald, maar gebruik mensentaal!
  • Navigatie – Wanneer personen terechtkomen op een website, gaan ze deze meestal ‘diagonaal doornemen’ i.p.v. diepgaand in detail te analyseren. Hierbij letten ze op bepaalde elementen waaruit je website is opgebouwd, zoals bijvoorbeeld de hoofdnavigatie. Let er dus op dat ook in website navigatie belangrijke keywords voor de anchor text terugkomen, want de kans is groot dat de andere partij je website maar kort hebben bekeken.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans