Facebook SEO tips: 10 best practises op een rij

Online presence is de eerste stap om als bedrijf of merk je online identiteit te versterken. Maar sociale media zijn naar zoekmachines toe ook zeer belangrijk. De actuele waarde en sociale feedback van derden zijn belangrijke signalen voor zoekmachines in het rangschikken van de zoekresultaten. Dus je kan maar beter zorgen dat je Facebook pagina geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je kan hier en daar wat tips bijeen gaan sprokkelen, maar heb je daar echt de nodige tijd voor? Wij helpen je alvast op weg met enkele quick wins om je Facebook pagina te optimaliseren voor zoekmachines

Facebook SEO tips

1. Kies een geschikte naam voor Facebook pagina

Facebook SEOBegin bij het begin. Kies bij de opstart van je Facebook pagina voor een duidelijke en aantrekkelijke naam. Dit lijkt op het eerste zicht misschien overduidelijk… Maar dikwijls is de verleiding groot om je Facebook naam tot de nok vol te proppen met keywords. Onthoud dat een Facebook pagina die sterk is op SEO-vlak, een pagina is die een aanhang heeft. En die aanhang zal je niet achter je kunnen scharen door een overmatig gebruik van keywords waardoor je spammy zult overkomen.

Anderzijds is een té algemene Facebook alias ook niet the way to go. Facebook gebruikers moeten je enkel en alleen uit je Facebook naam kunnen opmaken waarover deze gaat. Tracht dus een goed evenwicht te houden tussen branding (gebruik zeker je merknaam) en één a twee belangrijke keywords.

Een kleine tip: het eerste woord in je Facebook alias weegt het meeste door in Google.

2. Stel een geschikte vanity URL in

Facebook Vanity URLEnige tijd geleden lanceerde Facebook de mogelijkheid een gebruikersnaam te selecteren en daarmee een zogenaamde vanity URL in te stellen. Deze functionaliteit houdt in dat je via je je gebruikersnaam de link naar je Facebook pagina kan aanpassen. Voor zoekmachines zijn URL’s van cruciaal belang, dus het is dan ook aangewezen om deze opportuniteit met beide handen te grijpen en ervoor te zorgen dat je Facebook URL een aspect van je business weerspiegelt. Hier geldt hetzelfde verhaal als bij je Facebook naam kiezen: houd het evenwicht tussen branding en keywords.

Een voorbeeld van een goede vanity URL zou kunnen zijn: www.facebook.com/merknaamproducten/diensten

Let op: nadat je een gebruikersnaam hebt ingesteld, kan je deze slechts één keer wijzigen. Dus kies doordacht!

3. Gebruik belangrijke keywords op strategische plaatsen

Net zoals dat het geval is voor websites het geval is, is keyword optimalisatie ook voor je Facebook pagina de belangrijkste vorm van on-page SEO. Een geschikte aanpak is om belangrijke keywords (je aangeboden producten of diensten) op strategische plaatsen op je Facebook pagina te gebruiken. De gewone en korte beschrijving en algemene informatie secties zijn  zeer belangrijk, aangezien deze door zoekmachines worden beschouwd als samenvatting van een Facebook pagina.

Indien je bepaalde producten in de kijker wilt zetten, vergeet dan zeker niet de Producten sectie. En wat betreft lokaal: het is een kleine moeite om adres, plaats en postcode in te vullen, toch?

Probeer dus je Facebook pagina vanuit een SEO-perspectief te beschouwen:

  • Meta title = je Facebook paginanaam
  • Meta description = korte beschrijving
  • H1 = je Facebook paginanaam
  • H2, H3, … = Statusupdates, posts, …

4. Communiceer duidelijk concrete contactgegevens

Je Facebook pagina moet in principe dienen als een portaal voor klanten en potentiële leads. Dus tracht dan ook de drempel tot contacteren te verlagen voor de mensen die op je Facebook pagina terecht komen. Naast het promoten van je website, mag je het niet nalaten directe conversies te stimuleren. Dus neem alle concrete contactinfo op zoals adres, telefoonnummer, e-mail, etc.

Vanuit zoekmachinestandpunt is het ook een goede zaak om deze info op te nemen op je Facebook pagina. Zoekmachines hechten over het algemeen meer waarde aan pagina’s met duidelijke info over het bedrijf, dus dit kan enkel de algemene zoekmachinevriendelijkheid van je merk of bedrijf ten goede komen.

5. Maak je Facebook pagina op de bestaande kanalen kenbaar

Eens je Facebook pagina er is, zorg er dan voor dat deze via elk mogelijk kanaal wordt gecommuniceerd. Via je website, mailings, visitekaartjes, de sociale media zelf, … Enerzijds krijgt je Facebook pagina meer naamsbekendheid, anderzijds zal je Facebook pagina ook meer gewicht in zoekmachines krijgen naargelang deze op meer plaatsen (via meer links) te vinden is op het web.

Facebook updates optimaliseren

6. Optimaliseer je statusupdates

Statusupdates zijn makkelijkste manier om je Facebook pagina te verrijken met content. Probeer je statusupdates zo divers mogelijk te maken: breng variatie met nieuwsfeiten, vragen (om interactie te stimuleren), wedstrijden, afbeeldingen, etc. Onthoud dat de eerste 18 karakters van een Facebook post door zoekmachines worden gebruikt als een meta description. Dus maak gebruik van extra informatie op te geven bij een statusupdate en niet enkel links te kopiëren.

Meer tips over hoe je de perfecte Facebook post kan opstellen vind je in dit artikel.

 

7. Facebook Notes: weinig gebruikt maar handig voor Facebook SEO

Ondanks dat Facebook Notes over het algemeen weinig gebruikt worden, kunnen ze toch een bijdrage leveren tot Facebook SEO! De titel van de notitie zal door zoekmachines opgepikt worden als meta title. In die optiek is het een slim idee om notes te gebruiken voor bijvoorbeeld speciale acties of evenementen die je graag wat extra kracht zou willen bijzetten in zoekresultaten. Ook zijn Facebook Notes een mogelijkheid om wat diepte in je Facebook pagina te creëren.

Optimaliseren voor zoekmachines, maar…

Verlies het ultieme doel van je Facebook pagina niet uit het oog: een meerwaarde creëren voor je fans. Sociale media mogen dan wel mooie opportuniteiten herbergen op SEO-vlak, je merk van een extra dimensie voorzien door interactie met je fans te stimuleren, blijft nog altijd de primaire doelstelling!

Executive Summary

Zoekmachine optimalisatie voor Facebook
Sociale media hebben een sterke nieuwswaarde en interactiviteit en kunnen je merk serieus opwaarderen in de SERP’s!

2 Comments

  1. SEO optimalisatie

    7 months ago

    Veel mensen vergeten dat wat hierboven beschreven wordt. Toch vind ik het belangrijker dat een Facebook pagina goed leesbaar en interessant is. Het doel is, zoals ook in dit artikel wordt benadrukt, namelijk dat je veel likers/volgers/geïnteresseerden/fans krijgt en een meerwaarde voor hen creëert. Wanneer je de tips uit dit artikel toepast, vrees ik echter dat je pagina al snel te “spammy” overkomt, waardoor hij minder gewaardeerd zal gaan worden door de likers.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *