Philips – digitizing the global consumer brand | iStrategy Den Haag


Antonio Hidalgo, de Chief Innovation, Marketing & Strategy Officer bij Philips Consumer Lifestyle kwam op iStrategy Den Haag vertellen hoe Philips en zijn producten gedigitaliseerd worden voor de toekomst.

Philips, een van de grootste consumer brands ter wereld, is al geruime tijd bezig met de digitalisering van hun bedrijf. Dit doen ze onder meer via hackatons maar ook via speciale programma’s waar de consument sterk bij betrokken wordt.

From idea to breakthrough innovation

Philips vertrouwt zeer sterk op online collaboration. Via verschillende programma’s betrekken ze de consument in het innovatieproces van hun merk en producten. Zo liep er in Azië (Asia-Pacific) een online programma, het Plus project, met als doel het leven van de mensen in die regio’s te verbeteren. Philips werkte daarbij samen met de consument om na te gaan hoe ze door middel van innovatie voor betere levensomstandigheden kunnen zorgen.

Via het online platform kon de consument vervolgens zijn problemen delen. Op basis daarvan konden vervolgens ideeën aangereikt worden die door middel van innovatie & funding geïntroduceerd werden in de steden, buurten en uiteindelijk in het leven van de consument zelf.

Welke ideeën daaruit voortkomen en tot welke real-life oplossingen die ideeën leiden, kan je ontdekken op de website van het Philips ‘+’ project.

Ook in China liep een gelijkaardig project. Dit project had als doel de problemen in Chinese steden te identificeren. De reacties waren massaal en het programma leverde maar liefst 25.000 oplossingen & ideeën op. De kracht van online collaboration & co-creation: Philips heeft het duidelijk onder de knie.

Digitale innovatie in de zorgsector

Een derde mooi voorbeeld is dat van hartpatiënt Ad. Deze social media campagne had meerdere doelen. In eerste plaats draaide het om het creëren van awareness rond hartritmestoornissen. 1 op de 3 Nederlanders krijgt hier vroeg of laat mee te maken en Philips wilde aantonen dat er heel wat innovaties zijn om de levensstandaard van deze mensen te verbeteren. Bijkomend doel was om ook aandacht te vestigen op de innovaties die Philips maakt op gebied van hartbehandelingen.

HartpatiëntAd - een social media actie van Philips voor meer awareness rond hartritmestoornissen

Philips draaide de rollen echter om en vertelde het verhaal niet vanuit de technologie maar vanuit de patiënt en zijn dokter.  Iedereen kon via Twitter dan ook contact opnemen met @hartpatiëntad en @cardioloogLukas  naar aanloop van de operatie. En ook tijdens de operatie werd er live getweet over de status van Ad en het verloop van de operatie. Philips toonde met dit project niet alleen aan dat ze steeds meer werken vanuit het standpunt van de consument, de mens. Maar ze maakten een moeilijk onderwerp ook bespreekbaar via social media.

Digitalisatie van een merk en haar producten

Via online samenwerkingen, co-creation en social media acties staat Philips als merk met beide voeten in de digitale wereld. Het is echter ook belangrijk dat ook hun producten klaar zijn voor die digitale wereld die steeds groter en belangrijker wordt en ook steeds meer aanwezig is in ons dagelijkse leven en routine.

Het volgende doel van Philips is dus het connecteren van hun ‘gewone’ producten met de digitale wereld. Antonio Hidalgo gaf hier twee voorbeelden van.

Enerzijds is er de wereld van ‘male grooming’ waar de laatste jaren steeds meer belang aan gehecht wordt en waar ook echte trends ontstaan. Philips wilt hier op inspelen door gebruik te maken van augmented reality. Zo kan de consument verschillende stijlen van gezichtshaar uittesten nog voor hij effectief begint te scheren. Zo kunnen ze ‘spelen’ en hun eigen stijl creëren. Die stijlen kunnen dan gedeeld worden via Facebook zodat ze de mening van hun vrienden en familie kunnen checken nog voor ze beginnen met scheren. Het doel van Philips is om consumenten de mogelijkheid te geven de look te creëren die ze zelf willen.

Een andere belangrijke innovatie gebeurt op vlak van de Philips Avent baby monitors. Philips wilt deze omtoveren tot een soort van digital nanny die een totaaloplossing biedt. De monitor zou verbonden worden met het internet zodat er een live video feed is. De monitor zou ook in staat zijn om de vitale functies te lezen. Zo kan er bijvoorbeeld ook een slaappatroon opgetekend worden om te kijken hoe goed of slecht je baby slaapt. De monitor zou vervolgens acties en tips kunnen voorstellen om de slaap van je baby te verbeteren.

En ook ActiveLink heeft als doel een beter en gezonder leven te creëren voor de consument. ActiveLink is een gezondheidsprogramma dat via data analytics aanbevelingen maakt om je gezondheid te verbeteren. Door een soort van veredelde stappenteller op zak te hebben, kan het programma monitoren of je voldoende beweegt. Op die manier wordt je aangemoedigd wanneer je goed bezig bent of krijg je tips en pointers wanneer je minder of te weinig beweegt.

Ten slotte werd ook nog het mooie voorbeeld van Philips Hue aangehaald. Philips Hue staat voor connected LED lampen die je via je smartphone of tablet kan bedienen. Zo kan je de kleuren instellen, de lamp in- of uitschakelen, de sfeer bepalen via de lamp, enzovoort. Philips herkende al zeer snel de kracht van het product en stelde het platform daarom open voor developers. Op die manier zijn er al heel wat apps ontwikkeld die inspelen op de mogelijkheden van de Philips Hue LED lampen. Opnieuw een mooi staaltje van online collaboration.

Philips lijkt met alle digitale innovaties meer dan ooit klaar voor de ontluikende digitale samenleving en het is afwachten om te kijken welke andere knappe projecten en producten Philips in de nabije toekomst op ons zal loslaten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *