Gouden tips om ROI uit AdWords te halen

qm-adwords-onmisbaar

Google AdWords heeft heel wat voordelen in petto. Als je het op de juiste manier inzet, kan het je op relatief korte tijd een hoge ROI opleveren. AdWords voorziet ook bijna onmiddellijk data, dus je kan al snel beginnen bijsturen waar nodig. Maar welke voordelen heeft AdWords nog?

Meten is weten

Door je Adwords-account te koppelen aan Google Analytics, kan je nog betere resultaten uit je campagne halen. Zo haal je het meeste uit je AdWords-budget. Vooral voor e-commerce-activiteiten is deze koppeling nuttig. De Analytics-data geven je namelijk een exacte ROI-berekening (harde cijfers) en dit stelt je in staat om je maximum CPC’s naar behoren in te stellen.

Vermijd ook zeker de volgende beginnersfoutjes. Ze jagen je budget erdoor zonder veel resultaat.

  • Geen negatieve zoekwoorden gebruiken. Anders krijg je heel wat niet-relevant traffic binnen.
  • Geen ‘exact match’ instellen. Later kan je verbreden of je zoekwoorden uitbreiden.
  • Het zoekwoord niet gebruiken in je advertentie. Hoe weten mensen anders zeker dat je advertentie biedt wat ze zoeken?

Zoekopdrachten naar je hand zetten met dynamische keyword insertion

De dynamische ads kunnen een enorme boost betekenen voor je resultaten. Dynamische search ads gebruiken immers het feitelijke zoekwoord als titel voor je ad, waardoor de CTR aanzienlijk toeneemt. De sleutel hier is om je keyword natuurlijk niet te breed in te stellen, anders haal je natuurlijk heel wat niet-gekwalificeerde gebruikers binnen die je bounce rate doen exploderen.

Je ad uitbreiden met relevante snippets

Met rich snippets geeft je Google extra informatie over je bedrijf. Deze aanvullende informatie gebruikt de zoekmachine om nog meer nuttige informatie te tonen in de zoekresultaten. Hoe meer informatie Google heeft, hoe meer je link opvalt voor gebruikers. De kans op een klik is daardoor veel groter.

Relevante zoekwoorden ontdekken

Hoewel er enkele trucjes waren om rond de beperkte (hoewel ondertussen herrezen) zoekwoorddata heen te werken, was en is het in AdWords nog steeds mogelijk om te kijken via welke zoekwoorden bezoekers op je site terechtkomen. Relevante zoekwoorden kan je dan toevoegen en niet-relevante uitsluiten.

Je ads opportuun inplannen

AdWords geeft je de mogelijkheid om te kiezen waar en wanneer je advertenties worden getoond. Zo minimaliseer je het effect van niet-targeted zoekers op je budget. Als je deze instelling combineert met geografische targeting, wordt je ad enkel getoond aan de juiste mensen.

Zoals je merkt, biedt Adwords heel wat tools om doelgericht in de picture te komen. Als je de juiste zoekwoorden kiest en alle kneepjes onder de knie krijgt, zal je gegarandeerd scoren en bezoekers aantrekken. Meer nog, de intenties van de bezoekers zullen overeenkomen met wat je voor ogen hebt en ze zullen ook daadwerkelijk actie ondernemen. Zo verkrijg je ROI in de vorm van omzet (als je een webshop hebt), offerteaanvragen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven en ga zo maar door.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *