Laaiend succes op AdWords? Zo gooi je olie op het vuur!

Adwords ROI

adwords succesEen evenwichtige AdWords campagne uit de grond stampen is een hele oefening. Maar het potentieel van je inspanningen is aanzienlijk. Subtiele veranderingen in CPC, quality scores en click-through-rates kunnen immers een grote impact hebben. Hieronder lees je hoe enkele kleine details in je voordeel werken.

Maximaliseer je marges

Digitale marketingbudgetten zijn vaak erg conservatief. De marge, het verschil tussen inkomsten en uitgaven, wordt daardoor te weinig gemaximaliseerd. Als je een positieve ROI genereert, is het net logisch om je budget uit te breiden in plaats van het te beperken. De hoogst mogelijke marges tegen de laagste mogelijke CPC’s: daarvoor moet je gaan! Optimaliseer eerst je CPC, CTR en marge op micro-niveau, daarna doe je hetzelfde op campagneniveau.

Neem je landingspagina’s onder handen

CPC’s en quality scores gaan hand in hand. Als je een lage kwaliteitsscore haalt voor een bepaald zoekwoord, dan moet je dat compenseren met een hogere CPC om je positie te handhaven. Gelukkig zijn kwaliteitsscores beïnvloedbaar.

Een relevante boodschap en een optimale landingspagina garanderen een hoge quality score!

Een quality score houdt onder meer rekening met de relevantie van je ad, zoekwoorden en landingspagina, en ook met de verwachte klikfrequentie, accountgeschiedenis en getargete apparaten. Door een sterke en relevante boodschap te formuleren en je landingspagina te verzorgen, verkrijg je een hoge quality score. Daardoor nemen ook je CPC-kosten af. Een hogere quality score resulteert mogelijk ook in een hogere advertentiepositie. Het is dus aangewezen om hieraan voldoende tijd te besteden. De quality score staat namelijk rechtstreeks in verband met de competitiviteit van je ads!

Hiervoor volg je drie stappen:

  • Zorg dat je ad copy overeenstemt met de dienst of het product waarvoor je adverteert. Doe dit zo beknopt en gevat mogelijk.
  • Zorg dat je landingspagina’s overeenstemmen met je publiek en je ad copy. Zo is je marketingboodschap steeds relevant.
  • Maak je landingspagina share-vriendelijk. Als je pagina gedeeld wordt, is dat voor Google een indicatie van je product- en paginakwaliteit.

Denk kanaaloverschrijdend

Steeds meer mensen bezoeken websites vanop smartphones en tablets. Het is belangrijk om uit te dokteren hoe groot dit percentage juist is voor jouw product. Hoeveel mobiele bezoekers converteren uiteindelijk?

Zijn je campagnes al afgestemd op mobiele gebruikers?

Veel bedrijven bieden nog geen geoptimaliseerde mobile ervaring. En dat is jammer. Mobiele gebruikers willen snel een antwoord op hun vraag, zonder daarvoor vaak te navigeren. Het belang van AdWords-campagnes op mobiele toestellen mag dus niet worden onderschat.

Het ‘geheim’? Maak het gebruikers zo eenvoudig mogelijk om te converteren!

Ondersteun search ads met social ads

Betaalde search ads hebben meer effect als ze ondersteund worden door andere advertentiekanalen. Een studie van Kenshoo toonde aan dat als een gebruiker werd blootgesteld aan Facebook ads én betaalde search ads, de return on ad spending 30% hoger was dan wanneer hij alleen Facebook ads te zien kreeg.

Optimaliseer je enhanced sitelinks

Met de Enhanced Sitelinks van Google combineer je in principe vijf ads tot een nieuwe ad. Daar zijn enkele voordelen aan verbonden: je marketingboodschap wordt uitgebreid en je bereikt tegelijkertijd meer dan één publiek. Zo kan je verschillende talen en call-to-actions testen in je ad copy. Ads met sitelinks genereren dan ook een hogere CTR dan afzonderlijke ads.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *