Tom Bogaert

Adwords CTRAdwords optimalisatieExtended sitelinksMeer topics Google adwordsSEA

07.04.2014 - Search

Google AdWords: goed beheer spaart je heel wat kosten

Het grote voordeel van AdWords? De resultaten van je advertenties zijn direct meetbaar en je ROI is tot op de cent vast te stellen. Om je return te maximaliseren, moet je natuurlijk wel je account aandachtig beheren. Het is de beste manier om je CPC’s te optimaliseren en je kosten te drukken.

Wat is Google Adwords?

In vogelvlucht: Google Adwords is het advertentieplatform van Google, waarbij adverteerders potentiële klanten kunnen targeten via Search (de alomgekende zoekresultaten) en Display (de zogenaamde partnersites). Aan de hand van een doelgerichte campagnes maak je vervolgens product- of themagerelateerde ad groups die zowel zoekwoorden als advertenties bevatten.

Als een potentiële klant vervolgens een zoekopdracht uitvoert naar één van je zoekwoorden, houdt Google een veiling om te bepalen welke advertenties getoond worden en in welke volgorde. Hiervoor kijkt de zoekmachine naar twee elementen: je max. CPC (het maximumbedrag dat je wil betalen voor een klik) en je Quality Score (de kwaliteit van onder andere e zoekwoorden, advertenties en landingspagina). Op basis hiervan kent Google een Ad Rank toe.

Om je Ad Rank – en dus de positie van je advertenties en return – te optimaliseren, is het niet onbelangrijk om je CPC’s goed in de gaten te houden en bij te stellen. Een goed evenwicht tussen Ad Rank en feitelijke CPC moet hierbij je streefdoel zijn.

Geoptimaliseerde advertenties vallen meer op. Je gebruikt uiteraard al een magnetische headline en je pakt al uit met een productvoordeel in je tekst.

 

Aandachtspunten met betrekking tot zoekwoorden

Je zoekwoorden zijn de brandstof van je account. Zorg dus dat ze 1) relevant zijn en 2) gegroepeerd zijn in relevante ad groups.

Veel adverteerders verliezen geld doordat ze investeren in zoektermen die niet goed genoeg zijn of op z’n minst niet echt relevant. Snoeien in deze niet-relevante termen bespaart je heel wat geld. Ga dus in het zoekwoordrapport (onder Details in de Keywords tab) op zoek naar één-woordtermen op broad match (te algemeen) en opteer liever voor long tail zoekwoorden. Deze zijn veel gerichter en geven je meer kans op kliks en conversies. Nog een aandachtspunt: zet negatieve zoekwoorden op exact match.

Voor je CPC’s hanteer je best de volgende regel: begin eerder hoog (tussen €0,20 en €1,50, afhankelijk van je sector) zodat je zeker geen kliks misloopt, en pas je CPC’s vervolgens aan op basis van de feitelijke kosten die ze genereren. Het is de meeste effectieve manier om je AdWords account en je ROI te optimaliseren.

 

Aandachtspunten met betrekking tot ads en ad groups

Geoptimaliseerde advertenties vallen meer op. Je gebruikt uiteraard al een magnetische headline en je pakt al uit met een productvoordeel in je tekst, maar heb je al gedacht aan opvallende ad extensions? Je kan er immers niet omheen: ad extensions dragen in grote mate bij aan het succes van je campagne. Binnenkort worden ze trouwens mogelijk opgenomen in de berekening van je quality scores. Overweeg dus zeker om te experimenteren met extended site links, call extensions, location extensions, enz.

Ook je ad groups beïnvloeden de kosten. Door je goed geschreven advertenties te herbergen in de juiste, thematische groepen, gaat je CTR (en dus je Quality Score) de hoogte in. En dat haalt dan weer je kosten naar beneden.

Ad extensions dragen in grote mate bij aan het succes van je campagne.

 

AdWords + Google Analytics, het perfecte huwelijk

Je AdWords-account koppelen aan Google Analytics is dan weer handig om specifieke insights over conversies en je conversiefunnel te krijgen. Met deze informatie bespaar je mogelijk heel wat tijd en geld. Aan de hand van time on site en bounce rates kan je verschillende advertentieteksten evalueren en bijschaven, je landingspagina aanpassen of niet-effectieve zoekwoorden pauzeren.

Tom Bogaert

Tom is CEO van Onlyhumans en gepassioneerd blogger over digitale marketing, met een overduidelijke en evidente voorliefde om via Search, Content & Social marketing merken menselijker te maken.

Lees meer van Tom