René Voordeckers

Adwords product listingPLAProduct listing adsMeer topics SEA

04.04.2014 - Strategy

CPA tot 5 keer lager dankzij Product Listing Ads [Case Study]

Je hebt er waarschijnlijk al van gehoord of je bent ze al tegengekomen in Google: Product Listing Ads, de productadvertenties die met prijs en foto in de zoekresultaten verschijnen tussen de Google Adwords advertenties. Inderdaad, een leuke manier om te adverteren met producten vanuit jouw webshop. Net als jij vroegen we ons af of je goede resultaten behaalt met deze PLA’s? En wat zijn de mogelijkheden van deze nieuwe manier van adverteren? We deden de test en de resultaten kunnen ons zeker bekoren!

Wat zijn Product Listing Ads?

Product Listing Ads zijn mogelijk voor elke webshop

We beschreven het hierboven al kort: Product Listing Ads zijn zoekadvertenties die veel informatie bevatten over het product dat je verkoopt. De advertentie verschijnt met een foto, de prijs en de website van de verkoper. Als een gebruiker een zoekterm ingeeft die aansluit bij een product dat jij verkoopt (en dat je toevoegde aan jouw Google Merchant Center Account), zal Google automatisch de relevante producten tussen de zoekresultaten tonen. We geven enkele voorbeelden om het plaatje te schetsen.

 

Voorbeelden van Product Listing Ads

Surf even met ons mee naar Google.be en geef de zoekterm Groene thee kopen in. Rechts zie je een ruim kader verschijnen met daarin verschillende groene theeën. Wat we ook opmerken, is dat er momenteel verschillende producten uit maar twee webshops (in dit geval bol.com en drogisterij.net) verschijnen. Dit komt voornamelijk door de lage concurrentiegraad in België.

Probeer ook eens een andere productcategorie en geef “iPhone 5S” in. Opnieuw verschijnt er een kader met verschillende foto’s en aanbieders.

Om te duiden dat Product Listing Ads mogelijk zijn voor elke webshop deden we nog enkele zoekopdrachten:

Vooral voor technische producten wordt er al gebruik gemaakt Product Listing Ads, maar dat komt voornamelijk omdat andere productcategorieën pas beginnen met PLA’s. Dit biedt heel wat kansen voor webshops die kort op de bal spelen. Zoals je kan zien in het voorbeeld van Veuve Clicquot, krijgt één adverteerder ongeveer alle posities. Dit komt omdat de concurrentie ontbreekt.

 

Resultaten van Product Listing Ads

We raden iedereen aan om NU te starten met Product Listing Ads

In België zijn de Product Listing Ads nog héél nieuw. Deze manier van adverteren moet dus nog groeien. Maar als we naar onze buren in Nederland kijken, zien we dat de PLA’s erg succesvol zijn. We hebben enkele klanten in Nederland die prachtige resultaten boeken met deze advertenties. We stellen vast dat de CPC van de PLA’s tot 4 keer lager is dan voor een gewone advertentie voor dezelfde zoekterm en de conversies op een hoog niveau liggen. Dit resulteert in een hogere conversieratio. De kost per conversie ligt zelfs tot vijf keer lager dan deze van gewone campagnes in het zoeknetwerk van Google.

In België zien we dat de kost per conversie momenteel nog iets hoger ligt en het bereik lager dan in Nederland. Dit komt voornamelijk omdat er nog niet voldoende concurrentie is waardoor voor veel interessante termen nog zelden Product Listing Ads worden getoond.

 

Kansen met Product Listing Ads

De toekomst van Product Listing Ads ziet er zonder twijfel rooskleurig uit. We zien niet alleen groeimogelijkheden voor de advertenties zelf, maar dezelfde data die je voor de advertenties gebruikt, zullen over enkele maanden ook voor Google Shopping in België van nut zijn! We raden iedereen aan om NU te starten met Product Listing Ads. Dit om de simpele reden dat je nu al resultaten kan boeken en je CTR kan verhogen zonder al te veel te betalen. Hierdoor verbetert je AdWords kwaliteitsscore waardoor je weer een streepje voor krijgt bij Google.

Heb jij reeds ervaring met Product Listing Ads? Dan horen we graag jouw mening, opmerkingen en bevindingen! 

René Voordeckers

René is online marketeer en project manager bij Onlyhumans. Zijn focus ligt voornamelijk op SEA en analyse, maar hij kan ook sterke content neerzetten!

Lees meer van René