Alles over broad: gooi je netten breed uit

qm-broad-match-targetting

Zoekwoorden zijn de brandstof van je AdWords-account. Het zijn namelijk zoekwoorden en zoekopdrachten die je advertenties triggeren, en daarom is het van kapitaal belang dat je voldoende tijd besteedt aan gedegen zoekwoordonderzoek. Toch zijn marketeers hier nog te weinig mee bezig en ook de ontwikkeling van effectieve zoekwoordstrategieën wordt nog te vaak over het hoofd gezien. Een gemiste kans, want de juiste strategie helpt je om het maximum uit je account te halen. Vooral broad match, waar vaak erg nonchalant mee wordt omgesprongen, is een onontgonnen goudmijn.

Broad match: drie sleutels tot succes

Zomaar of zonder meer je zoekwoorden op broad match zetten, is natuurlijk niet wenselijk. Zoals je wel weet, triggert broad match je advertenties ook voor relevante variaties. Dit in tegenstelling tot broad match modified, waarbij je ads alleen bij nauwverwante zoekopdrachten of synoniemen worden getriggerd. Voorzichtigheid is dus geboden! Met de drie tips hieronder kan je broad match op een gecontroleerde manier toepassen voor hogere CTR’s en conversatieratio’s.

“Broad match is een onontgonnen goudmijn.”

1.      Omarm negatieve zoekwoorden

Vooral met betrekking tot long tail zoekwoorden kan het nuttig zijn om een search query report aan te maken en op zoek te gaan naar clicks die je absoluut niets opleveren. Bevatten ze een duidelijke intent die je niet aanbiedt, waardoor je bouncepercentage 100% is? Dan is het misschien handig om het zoekwoord in kwestie toe te voegen als negatief zoekwoord. De clicks van mensen die op zoek zijn naar een “gratis” product of een specifiek product van een concurrent, vreten namelijk alleen maar aan je budget, zonder dat het enige return oplevert. Via negative match vermijd je deze dure clicks; je ads zullen eenvoudigweg niet meer getoond worden aan dit publiek.

2.      Verfijn op intent

Broad match zal beter voor je werken als je rekening houdt met de intents van internetgebruikers. Intents zijn bijvoorbeeld feitelijke intenties (review, koop, huur…), maar evenzeer merknamen (of die van een concurrent) en specifieke producteigenschappen. Het is aangewezen om voldoende onderzoek te plegen naar intentmogelijkheden, aangezien die een werkbaar inzicht verschaffen in de verschillende drijfveren van gebruikers. Haal je meer verkeer binnen met intentzoekwoorden? Helemaal niet! Maar de leads die je wél binnen haalt, zijn stuk voor stuk hot leads die het meest waarschijnlijk zijn om te converteren. Onderzoek naar de intenties van je doelpubliek zal daardoor resulteren in hogere CTR’s en conversieratio’s.

3.      Voorkom click bleed

“Click bleed is dodelijk voor je account.”

Click bleed, waarbij je broad match zoekwoorden zich in meerdere concurrerende ad groups bevinden, is dodelijk voor je account. Je kan ze voorkomen door bijvoorbeeld negatieve zoekwoorden en modifiers in te stellen, maar je kan ook kiezen om verschillende match types in aparte campagnes of ad groups onder te brengen. Is dit niet haalbaar voor je volledige account? Overweeg dan om het selectief te gebruiken voor zoekwoordthema’s die zwaar op je budget wegen.

Bonus: een voedingsbodem voor exact matches

Is je account al tip-top in orde en blijven de resultaten van je broad match strategie uit? Geen nood! Leg onze broad match tips in ieder geval nog niet naast je neer; er is nog een extra voordeel verbonden aan broad match. Zo helpt broad je bij het detecteren van nieuwe zoekwoordmogelijkheden voor exact match die je niet had voorzien tijdens je zoekwoordonderzoek. Met deze nieuwe zoekwoorden kan je vervolgens weer aan de slag om je advertentiegroep aan te scherpen.

Onsexy, maar geweldig efficiënt

Hoewel zoekwoordonderzoek en –strategieën vaak worden beschouwd als eerder onsexy materie, loont het in the long run om er extra tijd aan te spenderen. Het zijn eenvoudige ingrepen die je helpen om meer return uit je AdWords-account te persen.

Executive Summary

Broad match wordt vaak stiefmoederlijk behandeld door online marketeers. Een gemiste kans, want het kan je helpen om meer return uit je AdWords-account te persen. Er zijn wel enkele zaken waarmee je rekening dient te houden als je dat succesvol wil doen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *