23.04.2013 - Social

Pinterest marketing: best practices

Als het om social media marketing gaat, dan domineren Facebook, Twitter en Google+ de discussie. Dat is niet verwonderlijk: ze hebben een groot aantal gebruikers en dat aantal neemt bovendien elk jaar toe.  Toch is voor sommige bedrijven, vooral dan in de retail branche, een aanrader om ook eens te kijken naar kleinere social media platformen. Pinterest is bijvoorbeeld één van de snelst groeiende kleinere social media platformen met veelbelovende resultaten…

 

De snelle groei van Pinterest

In februari 2010 werd Pinterest gelanceerd en waren er slechts een paar honderd gebruikers actief op dit social media platform. Twee jaar later, in februari 2012 was Pinterest enorm gegroeid en waren er 10 miljoen gebruikers geregistreerd in de Verenigde Staten. Vijf maanden verdrievoudigde dat aantal echter bijna en telde Pinterest maar liefst 27 miljoen gebruikers.

Pinterest gebruikers hebben tevens een duidelijk demografisch uitgetekend profiel. Zo’n 70% van de Pinterest gebruikers is immers vrouw. Toch zijn Pinterest gebruikers wel gelijkmatig verdeeld als het op leeftijd aankomt: zowel de 18-29 -jarigen, de 20-49 –jarigen als de 50-64 –jarigen gebruiken Pinterest regelmatig. Deze gegevens staan in schril contrast met het gebruikersprofiel van enkele andere populaire sociale netwerken zoals Instagram en Twitter, waar de meeste gebruikers zich in de leeftijdscategorie van 18-29 jaar bevinden.

 

Welke bedrijven doen aan Pinterest marketing?

Onderzoek rond bedrijven die aan Pinterest marketing doen, wijst uit dat 3 op 5 bedrijven uit de top 100 van de grootste bedrijven een Pinterest marketing strategie hebben. Van de top 10 bedrijven met het meeste aantal Pinterest followers zijn de meeste bedrijven actief in de retail branche.

Bedrijven kunnen er dus maar beter rekening mee houden dat visuele social media marketing aan belang groeit. Dat kan je trouwens ook merken aan de populariteit van Vine, de videoapplicatie van Twitter.

 

Tips voor een goede Pinterest marketing strategie

Gebruikers zijn dol op Pinterest en dat is ook de bedrijven niet ontgaan. Veel bedrijven spelen dan ook in op deze trend en zijn begonnen met een plan om hun doelgroep te targeten via Pinterest. Dat doe je in de eerste plaats door je doelgroep goed af te bakenen: wie is precies jouw doelgroep, wat vinden zij belangrijk en hoe consumeren zij informatie?

Belangrijk als je start met Pinterest marketing is het aanmaken van relevante boards. Bepaal voor je doelgroep enkele relevante thema’s en maak aan de hand daarvan boards aan. Pin visueel aantrekkelijke afbeeldingen die overeenkomen met het thema van het board. Richt je niet op verkoop, maar probeer om je gebruikers te inspireren met ideeën die je eigen bedrijf en bedrijfstak overstijgen.

Kijk ook zeker eens naar de bestaande boards en ga na wat jouw doelgroep interessant vindt. Probeer te ontdekken wat populair is bij je doelgroep en baseer je daarop om zelf een leuk board te creëren.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans