GraphScience, de nieuwe AdWords challenger?

Doet de naam GraphScience je geen belletje rinkelen? Waarschijnlijk niet… GraphScience is een jonge startup die sinds 2010 aan het werk is, maar gisteren net ‘publiek’ gelanceerd is. GraphScience zet zijn tanden in het winstgevender maken van Facebooks Ads. Ondanks hun prille lancering (meer bepaald afgelopen dinsdag) is deze jonge telg al wel even actief op de markt, hetzij op een ‘verdoken’ manier voor klanten zoals online juwelier Ice en fashion webshop HauteLook.

GraphScienceMeer en meer webshops en retailers beginnen gebruik te maken van Facebook Ads, omdat ze zo’n immens potentieel herbergen om te targetten op voorkeuren en interesses van Facebook-gebruikers. Maar vaak lopen Facebook-campagnes af op een sisser omwille van de moeilijke meetbaarheid, een verkeerd idee of onzinnige segmentatie van de doelgroep. Om nog maar niet te beginnen over de mythe rond social advertising ROI

GraphScience: succesvol met Facebook ads!

En net hier wil GraphScience het verschil in maken. GraphScience beweert de ROI van Facebooks Ads tot 8 maal te kunnen vergroten! Of dat is toch wat GraphScience-klanten blijken te beweren. Is GraphScience dan werkelijk the next best thing op het gebiedvan Facebook Ads, of weer de zoveelste loze belofte? CEO en oprichter Raymond Rouf is er wel degelijk van overtuigd het verschil te kunnen maken. “Het verschil is dat we de correlatie en de oorsprong ervan tussen gebruikersinteresses en het product van de klanten werkelijk begrijpen. We vinden meer en meer geschikte en rijke interessedata waar nog niet op geboden wordt. Daar situeert zich een enorme bron van onterecht onontginde data, die ons kan helpen relevanter te targetten, met minder kosten.”.

GraphScience Facebook Ads platformGraphScience’s SocialEngine technologie haakt in op de Facebook Ads API en identificeert in de eerste plaats gebruikers die interessante sociale interesses delen. Ten tweede monitort SocialEngine of een aankoop (op een Facebook store of externe webshop) werd gedaan naar aanleiding van het bekijken van een Facebook-advertentie. Maar hier stopt het niet… De software doet eveneens suggesties omtrent geschikte interessecategorieën met het oog op omzetmaximalisatie.

GraphScience: relevant targetten met Facebook ads

“Het draait allemaal om de geschikte interesses te vinden die correleren met het al dan niet willen kopen van een product. En daar zijn we het beste in. We vinden een type klanten waarvan ze het bestaan niet eens afwisten. Zo zagen we voor een bepaalde klant een sterk verband tussen mensen die de Bijbel leuk vonden en mensen die een van hun producten leuk vonden. En hier komt een grondige analyse van de social graph in het spel. Door deze schakel per schakel te doorlichten zijn we in staat om zulke (niet direct voor de hand liggende) verbanden tot op het bot te ontleden en werkelijk te begrijpen”, aldus Raymond Rouf in een interview met VatorNews. “Ons platform is speciaal ontwikkeld voor Facebook Ads. Het ademt Facebook, in tegenstelling tot vele SEM giganten die het proberen door hun SEA services klakkeloos te kopiëren naar social netwerken.”

Volgens AllFacebook.com zou het GraphScience-platform met volgende modules gewapend zijn:

  • Het Social Performance Dashboard voorziet je van real-time data wat betreft bestellingen, verkoopcijfers, ROI en maakt gepersonaliseerde rapporten omtrent segmentatie en trends mogelijk.
  • De Creative Optimization Engine creëert advertentiecombinaties en analyseert ze om zo de meest relevante eruit te halen.
  • Het Big Data Platform is het trekpaard achter de real-time optimalisatie.
  • De Social Prediction Analyzer maakt gebruik van het bovenstaande om statistische modellen te berekenen van sociale interesses van klanten.
Veel advertisers zien Google AdWords uit z’n voegen barsten van succes. En social media is here tot stay, geen wonder dat SMA (social media advertising) meer en meer aan belang zal winnen. Tot hiertoe zijn succesvolle Facebook-campagnes in aantal nog echter schaars. Wat voornamelijk te wijten is aan de misvatting dat SEA en SMA één en hetzelfde zijn.

GraphScience interface

Zal GraphScience met z’n nieuwe social advertising systeem aan de verwachtingen kunnen beantwoorden? Hun voorbije campagnes zien er alvast veelbelovend uit! Eentje om in de gaten te houden dus…

Executive Summary

Wat? GraphScience is een nieuw Facebooks Ads platform
En? Beweert een vier tot acht maal hogere ROI op Facebook Ads te kunnen realiseren

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *