Nikon in social media rel?

Directe communicatie, het heeft ook een keerzijde. Eén verkeerd of misplaatst bericht en je kunt heel wat fans verliezen. Bovendien kan je zo’n bericht moeilijk wissen (wat sowieso niet aangeraden is) aangezien zo’n berichten zeer snel worden opgepikt op het web. Een community manager van Nikon, de wereldberoemde producent van fototoestellen, heeft dit gisteren aan de lijve ondervonden. In een van zijn Facebook posts zei hij:

 

nikon social media

Met andere woorden: je moet geen talent hebben, zolang je maar een goede (Nikon) camera hebt, ben je een goede fotograaf. Natuurlijk reageerden heel wat Nikon fans, de meeste die hard fotografen, vol ongenoegen op dit bericht. En dat maakt natuurlijk geen onderdeel uit van je social media strategie!

Social Media tips voor bedrijven

Als community manager vermijd je dus best zo’n situaties. Hieronder vind je alvast enkele tips die je op weg helpen je social media strategie te ondersteunen:

  1. Zorg voor engagement. Reageer niet enkel op vragen van je fans, maar stel ook zelf vragen. Creër interactie met je doelpubliek;
  2. Kies een community manager die gepassioneerd is door social media en online communicatie;
  3. Post regelmatig nieuwe dingen. Een Facebook pagina waarop gedurende een hele maand niets is gebeurd, is doods en trekt niemand aan;
  4. Gebruik sociale media om je bedrijf van zijn menselijke kant te tonen;
  5. Wees relevant in je posts. Publiceer niets dat irrelevant is voor je doelgroep en je business;
  6. En last but not least: niet spammen! Niets zo irritant als een feed die volstaat van één en dezelfde persoon of bedrijf. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je fans verliest.

Van zodra je social strategie opgesteld is en alles vlot verloopt, kun je achteraf analyseren welke onderwerpen, strategieën en trends het meest interactie opleveren. Op het internet vind je hier allerlei tools voor, maar o.a. Twitter en Facebook hebben hier ook hun eigen dienst voor.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *