Reclamemakers boos op Mozilla

IAB Europe, het verbond van Europese online adverteerders, schreef een brandbrief naar Mozilla. Het verbond is niet te spreken over de nieuwe privacy-instellingen van de nieuwe browser Firefox 22. Volgens Kimon Zorbas, vice-president van IAB Europe, ontneemt Mozilla de keuze van de consument en geeft de nieuwe privacy-instelling aanleiding tot concurrentieproblemen.

Wat is er anders aan Firefox 22?

De nieuwe privacy-instelling van Firefox 22 accepteert enkel cookies van websites die de surfer daadwerkelijk bezoekt. De andere cookies worden tegengehouden. Dit wilt zeggen dat de mogelijkheden voor adverteerders en webstatistieken worden ingeperkt. Ze kunnen enkel nog informatie inwinnen over het IP-adres en de browser die er gebruikt wordt. Maar ze kunnen geen cookie meer plaatsen, de deur blijft dus dicht voor diensten die niet direct bezocht worden.

Woede bij IAB Europe

In een boze brief laat IAB Europe aan Mozilla weten dat ze niet achter de privacy-instellingen van de browsermaker staat. IAB Europe vindt dat Mozilla op deze manier de broodwinning van de sector ondermijnt. Ook gaat, volgens hen, Mozilla op deze manier in tegen de initiatieven die transparantie en betere keuzemogelijkheden voor online beheer regelen. Ze zijn van mening dat browsermakers moeten ophouden met cookies te blokkeren, de industrie werkt zelf aan reguleringen die de online surfer beter beschermt.

Kimon Zorbas, vice-president van IAB Europe: “De nieuwe instellingen van Mozilla ontnemen de consument de keuze. Plus Mozilla dreigt de door advertenties gefinancierde online content volledig te ondermijnen. We streven ernaar dat de online sector parallel loopt met onze initiatieven en, ook met de zelfregulerende programma’s op Europees niveau. De gehele industrie uitschakelen baat de gebruikers op de lange termijn niet, het geeft zelfs aanleiding tot ernstige concurrentieproblemen in Europa. Bovendien dreigt gratis internet op die manier te verdwijnen.”

Executive Summary

De reclamewereld is boos op Mozilla voor het blokkeren van cookies.

Volgens IAB Europe ontneemt Mozilla de keuze van de consument en geeft dat aanleiding tot concurrentieproblemen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *