Wordt second-screen content & advertising de toekomst van online marketing?

Daar lijkt het alleszins op. Zo haalden we onlangs nog het voorbeeld aan van Coca Cola en haar SuperBowlcampagne. Maar nu komt ook de Amerikaanse televisiezender TBS met een nieuwe strategie waarin second-screen ads en content volop geïntegreerd zullen zijn. En ook VT4 heeft al een poging ondernomen met de ‘Welkom thuis’ app waarin zelfs een mooie social media integratie werd ingewerkt.

Wordt dit dan de toekomst? Allicht wel. De penetratiegraad van smartphones maar zeker ook die van tablets neemt gestaag toe waardoor dus ook het bereik van zo’n tweede scherm gevoelig stijgt. Reken daarbij de ‘online’ verslaving van velen en het feit dat (bijna) iedereen steeds geconnecteerd is met het internet, en je weet gewoon dat second-screen advertising & content populair zal worden!
second-screen-tweede-scherm-advertising-content

Second-screen content & ads – online marketing trend voor 2012?

Of second-screen in 2012 volledig zal doorbreken bij het Belgisch tv-kijkend publiek lijkt ons wat sterk. In Amerika daarentegen wordt er sterk op ingezet dat second-screen de next big thing is. Maar ook daar is men niet zeker dat de doorbraak in 2012 zal plaatsvinden. TBS start alleszins tijdig met experimenteren door onder andere een Conan app uit te brengen. Conan is één van de beroemdste talkshows (met gelijknamige host Conan) waarbij in iedere aflevering verschillende beroemdheden over de vloer komen.

De Conan app zou werken met ‘audio recognition technology‘ gelijkaardig aan die van Shazam. Iedere aflevering krijgt vervolgens fingerprints. Die fingerprints (audio) triggeren dan een pop-up boodschap via de app zodat je bijvoorbeeld extra info krijgt over één van Conan’s gasten of bijvoorbeeld een ticket kunt kopen voor het volgende concert van de beroemdheid in kwestie.

Online product placement

Voor adverteerders is dit eigenlijk de hemel. In het geval van de Welkom thuis-app is second-screen perfect voor product placement. Mits een slimme retailer kan hier handig op ingespeeld worden: als consument zie je een bepaald ingrediënt dat je absoluut eens wilt uitproberen. Via de app krijg je vervolgens een pop-up boodschap die een coupon bevat om dat ingrediënt tegen een bepaalde korting aan te kopen met daaronder een link naar de webshop van die slimme retailer.

Bovendien kan er met de hierbovengenoemde technologie (audioherkenning) ook boodschappen getoond worden tijdens de reclameblokken. Zo kunnen adverteerders hun reclamespots laten fingerprinten zodat hun spotjes op het juiste moment een relevante boodschap toont op het tweede scherm. Het tweede scherm blaast offline tv-reclame dus nieuw leven in.

Het belangrijkste voordeel is dat de consument relevante content & advertenties te zien krijgt op de juiste moment. Door alles dus ook nog eens te linken, (van reclamespot naar coupon naar website) biedt je consumenten een optimale merkervaring.

Integratie met internet televisie

Ook de integratie van internet tv is iets waar we reikhalzend naar uitkijken. TBS meldde zelf al dat het in april zou starten met een ‘daily deals service’ waarbij de deals onderaan het beeld van internet tv’s getoond zou worden. En ook hier zou dat perfect kunnen bij allerhande kookprogramma’s, reisprogramma’s, sportshows, en noem maar op!

Benieuwd hoe Belgische televisiemakers zullen inspelen op de trend van internet tv…

Heb jij al met een tweede scherm een tv-programma gevolgd?

En wat vind je van deze trend? Interessant of niet?

Executive Summary

Wat? Second-screen content & advertising, the next big thing?
En? De Amerikaanse televisiezender TBS denkt alleszins van wel

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *