11.10.2012 - Technology

Wasbar Gent doet grenzen van online & offline vervagen

Gisteren ontdekte ik ‘Wasbar’. Een nieuw concept dat gelanceerd werd in Gent door Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde in samenwerking met enkele partners zoals Ecover, Electrolux & Maes. Met het originele concept doen de verschillende partijen de grenzen van online & offline vervagen. Hoe ze dat doen vraag je jezelf af?

Door de online conversaties te verplaatsen naar de offline wereld. Wasbar surft zo mee op de (opkomende) trends van social notworking, log off afternoons, twunches enzovoort en spreekt daarmee meteen ook (één van) de juiste doelgroep(en) aan, nl.: zelfstandige kotstudenten en jonge twintigers.

Combinatie van online & offline marketing

Het originele idee werd bedacht door Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, twee jonge marketers die in Gent in een studio wonen. Beiden hebben ze te weinig ruimte voor een wasmachine en op een bepaald moment ben je gewoonweg té oud om met je was nog naar de mama te gaan.

En dan begint er iets te borrelen… Wat als je van een wasserette iets hips kan maken? Door er bijvoorbeeld ook een bar en kapperszaak bij te openen en zo van iets vervelends iets leuks te maken. En als je dan ook nog eens gratis wifi aanbiedt, dan verzamelen de hipsters zich in grote getallen voor je deur! Want zeg nu zelf: rustig een pintje drinken en een hapje eten terwijl je chino’s & boxers in de wastrommel zitten… Beter kan het niet worden, toch? Zeker niet als we dan nog het element ‘democratische prijzen’ toevoegen aan die mix.

Dat moeten ook de verschillende partijen achter Wasbar gedacht hebben. Want zo is het voor merken als Electrolux, Ecover, Maes, L’Oréal, Douwe Egberts en Original Eskimo de ideale manier om buzz te creëren rond hun merk en zo zelfs top of mind te worden bij één van hun belangrijkste doelgroepen. Want de twintigers van vandaag zijn de mama’s en papa’s van morgen en zij hebben dus allemaal een wasmachine en duurzame wasproducten nodig en lusten zeker wel een fris pintje of een heerlijk kopje koffie.

Bovendien wordt er ook heel wat getweet, geliked, geshared, gefoursquared en noem maar op. Dus niet alleen offline oogsten de merken heel wat visibiliteit en branding maar ook online kunnen ze mooi inspelen op de conversaties die rond Wasbar en dus (onrechtstreeks) ook over hun merk(en) gevoerd worden.

Kortom: een zeer geslaagde combinatie van offline marketing (product placement), online marketing (social media) en contextual marketing!

P.S.: we zijn hier bij QueroMedia ook een enorme fan van het design en de copy met een hippe retro feel op de Wasbar website! Een must-see voor alle liefhebbers van knap webdesign en typografie.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans