Vijf mythes in digital marketing ontkracht

In een relatief jonge branche als digital marketing worden allerhande mythes in stand gehouden, die marketeers beperken in hun mogelijkheden of, erger nog, verlammen. Wij doorprikken alvast vijf hardnekkige misverstanden over digital marketing.

digital-marketing-300x200Mythe 1: “De digitale technologie verandert zo snel!”

Niet waar! Neem HTML 5, bijvoorbeeld. Dat werd in 2008 voor het eerst voorgesteld als dé nieuwe standaard voor multimediaal publiceren. Vandaag de dag blijkt het echter nog steeds niet overal doorgedrongen te zijn. Digitale technologie ontwikkelt zich dus niet zo heel snel. Wat wel snel evolueert, is de mate waarin consumenten toegang krijgen tot nieuwe technologie.

Mythe 2: “Wij communiceren één-op-één met onze klanten!”

Iedereen die zich bezighoudt met digital marketing zal je proberen te overtuigen van het belang van communicatie gericht op de individuele klant. De les luidt dan meestal: “Richt je op individuele behoeften en tracht een persoonlijke band op te bouwen met elke klant.” In de praktijk is dat echter niet mogelijk, tenzij je in een callcenter werkt, waar je dagelijks individuele klanten gaat opbellen om te peilen naar hun behoeften. In de digitale wereld richten marketeers zich vooralsnog op segmenten. En dat is ook geen schande … zolang je er in slaagt het engagement van dat segment te vergroten.

Mythe 3: “Ons merk heeft een app nodig!”

Niet echt. Mobiel is een kanaal om aan digital marketing te doen, geen strategie op zich. De enige apps van merknamen die echt een impact hebben, zijn diegene die een bepaalde behoefte bedienen. Het onder joggers immens populaire Nike Plus is zo’n geslaagde brand-app, maar veel meer voorbeelden kunnen we ook niet opnoemen.

Mythe 4: “Ons merk heeft een Facebook-pagina nodig!”

Dit is een moeilijke. De meeste merken hebben inderdaad baat bij een Facebook-pagina, maar verlies nooit de aard van de klanten uit het oog. Heeft Viagra, bijvoorbeeld, een Facebookpagina? Natuurlijk niet! Viagra-gebruikers staan door de band genomen niet te springen om over hun productervaringen te communiceren. De les hier luidt dan ook altijd: “Ga verstandig om met sociale media.”

Mythe 5: “Digital marketing is te moeilijk!”

Hoewel relatief nieuw, is digital marketing niet zo moeilijk. Vele bedrijven laten zich afschrikken door de term, maar dat is écht niet nodig. Digital marketing is gewoon een extra middel om als marketeer je doel te bereiken. Start met deze vraag: “Wat wil je je klanten bieden op digitaal gebied?” In een tweede stap bepaal je dan de middelen om dat doel te bereiken. Neem gerust een specialist ter hand om je te begeleiden in deze boeiende nieuwe digitale wereld!

Executive Summary

Er bestaan nogal wat mythes over digital marketing.
Wij ontkrachten de vijf belangrijkste zodat jij je ten volle kan concentreren op je marketingstrategie.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *