07.11.2013 - Content

Stockfoto’s gebruiken in je online marketing: de do’s en dont’s

Stockfoto’s lijken een snelle en gemakkelijke manier om je website wat op te leuken. Maar wie stockfoto’s verkeerd gebruikt kan er al snel de nadelen van ontdekken. Verkeerd gebruikte stockfoto’s geven een foute indruk van je site en schrikken misschien zelfs bezoekers af. Wanneer je stockfoto’s op de juiste manier gebruikt, kunnen ze echter je content een extra boost geven.

Als je stockfoto’s zomaar overal zonder nadenken gaat gebruiken, kan het al snel erg duur worden. Ook roept het woord ‘stockfoto’ bij veel mensen een negatieve bijklank op. Sommige stockfoto’s zijn inderdaad niet mooi of juist onnatuurlijk netjes. Als je stockfoto’s wil gebruiken is het dus heel belangrijk om de juiste keuzes te maken. Als je daarin slaagt, kunnen stockfoto’s een mooie visuele bijdrage leveren aan je content en deze zo een stuk aantrekkelijker maken.

Dont’s: zo gebruik je stockfoto’s maar beter niet

  • Gebruik geen stockfoto’s om stockfoto’s te gebruiken. Zorg ervoor dat elke foto een reële meerwaarde biedt, anders is het verspilling van je geld.
  • Gebruik geen algemene foto’s zonder context toe te voegen. Als je klant je afvraagt wat die foto daar eigenlijk doet ben je niet goed bezig.
  • Gebruik geen foto’s waar je klant zich niet mee identificeert. Een onnatuurlijke stockfoto hoort niet thuis op je site.
  • Denk niet dat je de hele foto moet gebruiken. Kijk in detail vooraleer je een foto koopt en gooi foto’s ook niet te snel weg. Misschien kan je wel een deel ervan uitknippen en gebruiken.
  • Gebruik tot slot zeker niet overal stockfoto’s.

Do’s: met deze tips wordt stockfoto’s gebruiken wel een succes!

  • Gebruik stockfoto’s die bij je content passen, hem aanvullen en eventueel versterken. Dat is trouwens hoe je alle foto’s zou moeten gebruiken.
  • Pas de stockfoto aan zodat hij beter past bij je specifieke content. Je kan bijvoorbeeld tekst op de afbeelding plaatsen.
  • Zorg dat de afbeelding past bij het doelpubliek van je klanten, zodat ze zich ermee identificeren.
  • Weet dat je een stockfoto niet moet gebruiken in dezelfde staat zoals je hem aangekocht hebt. Je kan een deel van de foto uitknippen, de foto croppen, een collage maken…
  • Gebruik niet altijd stockfoto’s. In veel gevallen kan je ook zelf leuke snapshots maken, bijvoorbeeld met Instagram.
  • Vergeet niet om een alt tekst en titel toe te voegen aan al je foto’s om ze zo te optimaliseren voor zoekmachines.
  • Experimenteer en vind de stockfoto’s die het beste werken voor jou bedrijf.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans