QR codes zijn maar ouderwets, SportScheck, Kooaba & Google tonen iets “nieuws”

Hoewel je met een beetje werk een branded QR code er toch acceptabel kan doen uitzien, is het hele concept van de QR code toch maar een omslachtige manier om uw website te koppelen aan uw printcampagnes zoals posters en catalogi. Dit zegt Kooaba althans, een onderneming die mobiele applicaties maakt.

Kooaba heeft met zijn Shortcut app een nieuwe manier van scannen gemaakt die op een gelijkaardige manier werkt als Google Goggles. In plaats van een code te scannen om enkel een url of contactinformatie te krijgen, kan je met de Shortcut app gemaakt door Kooaba een foto scannen wat kan leiden tot tal van acties zoals een product leggen in het winkelmandje.

SportScheck maakt zijn offline catalogus interactief met een mobiele applicatie

SportScheck heeft samengewerkt met Kooaba om deze technologie toe te passen op hun nieuwste offline catalogus. Je bladert door de catalogus en je kan eender welke foto scannen met de mobiele applicatie van SportScheck om het product meteen in je winkelmandje te leggen of extra informatie zoals maten, stoffen en dergelijke op te zoeken.
Het is een uitstekende manier om de traditionele catalogusverkoop te koppelen aan online verkoopkanalen. Je behoudt de ervaring van rustig door een catalogus te bladeren, maar je kan sneller bestellen en veiliger betalen via de webshop. Een uitstekende koppeling van offline en online niet?

Einde van de QR code is in zicht, maar zijn deze applicaties het doel of slechts een tussenstop?

Mobiele applicatie SportScheck

Kooaba zegt dat QR codes slechts een overgang zijn, maar volgens ons zijn dit soort applicaties dat waarschijnlijk ook. Google Goggles toont dat Google volop werk maakt van een interactieve manier om foto’s te scannen, wanneer deze voldoende exact geacht wordt zal het waarschijnlijk standaard in Android smartphones gebruikt worden zonder de nood aan applicaties. Dit soort “native applicaties’ zijn geïntegreerd in bijvoorbeeld de camerasoftware, waardoor een consument minder handelingen moet uitvoeren.

Er is een internetlegende die zegt dat iedere klik tussen je landingspagina en doel je 30% van je verkeer kost, we vermoeden dat we dit cliché ook kunnen doortrekken naar iedere handeling die je met je smartphone moet doen om te krijgen wat je wilt. Een applicatie openen, scannen, een link klikken en dan pas een pagina zien duurt wel even en zal nooit even snel of exact kunnen werken als een native applicatie.

Optimalisatie van afbeeldingen krijgt een nieuwe dimensie

Dit roept echter een belangrijke vraag op. Naar wie of waar moet een foto verwijzen? Foto’s van Nike sneakers kunnen naar de website van Nike zelf leiden, maar waarom niet naar een van de tientallen retailers, de zoekresultaten van Google met de specifieke productnaam of misschien Google images? Dit is een belangrijk probleem dat een oplossing vraagt voor we massaal magazines kunnen scannen voor meer informatie over iedere foto, product of promotie die we zien.

Natuurlijk zijn er ook nog de technische problemen zoals de kwaliteit van smartphone camera’s en nog belangrijker hoe afbeeldingen geïndexeerd worden. Er is een standaard nodig die ervoor zorgt dat een foto die je publiceert naar de ideale pagina leidt of de juiste actie start. Zal je een foto bijvoorbeeld slechts op één pagina mogen gebruiken als je wilt dat een bezoeker na het scannen hier terecht komt? En wat gebeurt er wanneer iemand je afbeelding onrechtmatig gebruikt?

Wij kijken in ieder geval vol enthousiasme uit naar deze nieuwe technologieën en de originele oplossingen die Google, Apple, Microsoft en de makers van applicaties voor ons in petto hebben. Natuurlijk vinden we dit voorbeeld van SportScheck ook al inspirerend. Hebben jullie al gelijkaardige acties gezien in Nederland en België of denken jullie dat we hier nog even op zullen moeten wachten?

Executive Summary

Wat? Met zijn mobiele applicatie zorgt SportScheck voor een geavanceerde link tussen offline en online.
En? QR codes hebben deze trend op gang gezet, maar er zijn tal van alternatieven die efficiënter kunnen werken.

2 Comments

  1. Tom

    8 months ago

    Goed artikel, maar toch wat reacties ;)

    Je zegt, “Een applicatie openen, scannen, een link klikken en dan pas een pagina zien duurt wel even en zal nooit even snel of exact kunnen werken als een native applicatie.”

    Wat is het verschil met een native applicatie hier? eg: camera openen, scannen, een link klikken.

    Ik ben het eens, dat wanneer dit geïntegreerd wordt standaard software/hardware het een stuk fijner wordt. Toch, wat Google niet heeft en kooaba wel, is het unieke netwerk van uitgevers waarmee Shortcut meer dan duizend publicaties interactief maakt. Dit in combinatie met adverteerders biedt een aantal hele mooie kansen op het gebied van interactieve reclame.

    Over de vraag van waar dingen naartoe moeten verwijzen heb ik ook een antwoord. Een combinatie. In eerste instantie bepaald de uitgever van het magazine waar dit naartoe gaat. Indien er meerdere resultaten mogelijk zijn, krijgt de consument de keuze wat hij wil: Wil je naar de reclame website van nike, de nike store of naar de interactieve print versie.

    De indexatie van foto’s i.g.v. kooaba werkt met ‘s werelds grootste interactieve uitgevers platform (ongeveer 500,000 nieuwe pagina’s per maand). Uitgevers uploaden zelf hun publicaties toe aan het systeem, en bepalen vervolgens of er mobile extra’s aan toe worden gevoegd.

    Omdat wij een ‘gesloten’ platform zijn, met Shortcut als eindgebruikers app, kunnen afbeeldingen niet onrechtmatig worden gebruikt zonder de bron te kunnen achterhalen.

  2. René Voordeckers

    8 months ago

    Hey Tom

    Bedankt voor de uitgebreide reactie, het geeft ons een mooi beeld van de mogelijkheden van de Shortcut app en beantwoord meteen ook enkele van onze vragen. Het platform met de applicatie als eindpunt is zeker een erg mooi concept!

    Het blijft echter beperkt tot de uitgevers die participeren en de foto’s die ze uploaden of taggen, dit is helaas een voordeel maar ook een nadeel van een gesloten platform. De toekomst zal mijn inziens toestaan dat iedere afbeelding of foto tot een actie leidt. Deze actie moet/kan niet altijd door de uitgever bepaald worden. Een soort Google voor afbeeldingen met andere woorden.

    Het grote voordeel van een native applicatie in deze context is vooral dat gebruikers geen extra applicaties moeten downloaden, dit is een grote hindernis voor interactieve campagnes omdat ze vaak allemaal met hun eigen applicatie willen werken. Als er één overkoepelende native applicatie komt die afbeeldingen met één klik scant en relevante resultaten biedt, zou dit waarschijnlijk het grootste publiek bereiken.

    Dan krijg je natuurlijk de vraag hoe Google/Apple/Microsoft dit gaan organiseren. Dit lijkt misschien een stap die nog lang op zich zal wachten, maar Google is al lang bezig met Goggles ;-).

    Tot de internetgiganten met dit soort software komen, lijkt Shortcut echter de beste oplossing die we tot nu toe gezien hebben.

    Met vriendelijke groeten
    René Voordeckers




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *