QR codes bieden mogelijkheden en soms ook moeilijkheden

Fox Searchlight is een afdeling van Fox Entertainment dat zich specialiseert in onafhankelijke en Britse films. Ze maken dus niet de standaard Hollywood films. Ook hun recentste marketingcampagne is niet zo conventioneel. Voor de film Martha Marcy May Marlene verspreidt Fox Searchlight enkele trailers enkel via QR codes op posters en promotiemateriaal. Hoewel QR codes al enige tijd bestaan, is het uitzonderlijk dat ze op dit niveau gebruikt worden.

De resultaten zijn spijtig genoeg niet 100% positief. Veel smartphones hebben problemen om deze trailers af te spelen. Daarnaast is het scannen van QR codes nog geen reflex voor de meeste mensen. Enige uitleg over het doel van de afbeeldingen is zeker nuttig. Omdat wij in de toekomst prachtige mogelijkheden zien voor een link tussen online en offline marketing, geven wij enkele aandachtspunten om meer kans op succes met QR codes te hebben.

QR codes

  • Ken je doelgroep

Nieuwe technieken uitproberen is spannend, maar indien je doelgroep deze technieken niet beheerst zullen de resultaten niet schitterend zijn. Onderzoek dus of je doelgroep over smartphones beschikt met 3G verbinding.

  • Geef duidelijke instructies

Niet iedereen is op de hoogte van het doel van deze afbeeldingen. Een afbeelding van een smartphone met camera kan al veel duidelijk maken. Maar veel mobiele toestellen hebben apps nodig om codes te kunnen lezen. Iets meer uitleg kan dus zeker geen kwaad.

QR codes op je smartphone

  • Test je codes en website

Met QR codes moet je erg voorzichtig zijn. In de eerste plaats moeten ze duidelijk gedrukt en verspreid worden, zodat de codes goed ingescand kunnen worden. Daarnaast moet ook de website waarnaar de codes verwijzen een mobielvriendelijke site zijn. Het heeft weinig zin je klanten te overhalen codes te scannen als ze de informatie die je geeft niet kunnen zien.

  • Evalueer de resultaten

Voor je gaat investeren in een grote campagne met QR codes kan je best klein beginnen. Link de QR codes aan je Google Analytics en probeer eerst een kleine actie om de mogelijkheden te onderzoeken voor je onderneming.

Laat de fouten van een ander je niet ontmoedigen om QR codes te gebruiken, maar zie ze als een kost die je zelf niet meer zal maken. Wat denken jullie van de mogelijkheden in de Lage Landen? Zijn QR codes (of je doelgroep?) al klaar voor grote marketingcampagnes met deze afbeeldingen als verbinding tussen je on-en offline activiteiten of zijn er nog te veel problemen aan verbonden?

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *