Publicis en Omnicom fuseren en vormen grootste reclamebureau ter wereld

De Amerikaanse reclamegigant Omnicom en hun grote Franse concurrent Publicis gaan fuseren. Hiermee ontstaat het grootste communicatie-, pr-, en reclamebureau ter wereld. Het nieuws werd zondag door beide bedrijven bekendgemaakt.

Nieuwe nummer één in de reclamesector

De twee giganten uit de reclamewereld hadden een gezamelijke omzet van 17,7 miljard euro in 2012, en een marktwaarde van in totaal 26,5 miljard euro. De fusie zal het nieuwe bedrijf waarderen op zo’n 35 miljard dollar. Op die manier wordt het de nieuwe nummer één in de reclamesector, en houdt het de voormalige nummer één WPP ver achter zich. Door de fusie zullen Publicisagentschappen zoals Saatchi & Saatch en Leo Burnett, verenigd worden met Omnicom agentschappen zoals TBWA en BBDO.

De leiding van het nieuwe bedrijf, dat de naam Publicis Omnicom Group zal krijgen, komt nu in handen van topman Maurice Lévy van Publicis en topman John Wren van Omnicom. Beide heren zullen nu gedurende een periode van 30 maanden samen de dagelijkse gang van zaken op zich nemen. Daarna zal enkel John Wren dit doen, terwijl Lévy niet-uitvoerend voorzitter van de raad van bestuur wordt.

Beter wapenen tegen nieuwe concurrenten

Volgens de twee bedrijven zal de fusie zo’n 500 miljoen dollar aan kostenvoordelen opleveren. Ook wil het zich met deze fusie beter wapenen tegen nieuwe concurrenten, zoals Google en Facebook, die een alsmaar grotere koek van de online reclamemarkt opeisen. Google heeft momenteel al 30% van de marktaandeel, Facebook heeft 5%.

De operationele hoofdkantoren van de groep zullen gevestigd blijven in New York en Parijs, maar in Nederland wordt een nieuw te vormen holding gevestigd. Ook de beursnoteringen blijven behouden in New York en Parijs.

De fusie zal vermoedelijk eind dit jaar of begin 2014 afgerond worden. Het aandelenkapitaal van het nieuwe bedrijf zal nagenoeg gelijk verdeeld worden over de huidige eigenaars.

Publicis nam eerder dit jaar ook al het Nederlandse LBi over voor ruim 400 miljoen euro. Dat bedrijf was overigens ook een mogelijk overnamedoelwit voor Omnicom.

Executive Summary

Fusie in de reclamesector
Het Franse Publicis en het Amerikaanse Omnicom fuseren en vormen voortaan grootste reclamebureau ter wereld.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *