08.10.2012 - Branding

Personal branding aan de hand van de 4 p’s

De tijd dat je ergens aan de slag ging en er vervolgens 40 jaar in dienst was, is al lang voorbij. We zijn vandaag veel flexibeler, we zijn allemaal carrièrebeesten die regelmatig van job veranderen. Om carrière te maken is het echter ook belangrijk om in jezelf te investeren, om jezelf te verkopen en te promoten. Met andere woorden, om aan personal branding te doen. Hoe je dat doet? Aan de hand van de 4 p's van traditionele marketing natuurlijk!

Product: wees consistent en herkenbaar

Het product, dat ben jij. Bepaal wie jij als professioneel persoon bent, en bouw je personal brand op rond je sterktes en je ervaringen. Wees consistent in je boodschap, zodat men meteen weet wat voor vlees men in de kuip heeft als men jou aanneemt. Men moet meteen weten wat men van jou kan verwachten.

Prijs: weet wat je waard bent

Hier gaat het voornamelijk om je loon. Wees jezelf bewust van de waarde die jij bij een onderneming bijbrengt, en zorg dat dit in lijn ligt met je eisen naar je loon toe. Uiteraard moeten die eisen ook in lijn liggen met de lonen in de sector en jouw functie.

Plaats: bepaal je niche

Als professional wil je expert zijn binnen een bepaald vakgebied. Ga op zoek naar andere experts binnen je vakgebied, en kijk waar zij online zijn. Wees hier zelf ook online, zodat je opgemerkt wordt. Hou ook rekening met het geofrafisch gebied, het heeft weinig zin om opgemerkt te worden op een Amerikaans forum als je op zoek bent naar een job in België.

Promotie: promoot jezelf

Heb je een bewust personal brand rond jezelf opgebouwd? Dan moet je dit gaan communiceren en promoten naar anderen toe. Stel jezelf de vraag 'hoe ga ik mijn boodschap bekend maken bij de juiste mensen?'. Denk hierbij vooral goed na over de kanalen die je gaat inzetten. Als online marketeer zijn LinkedIn en Twitter waarschijnlijk ideaal, maar als winkel manager zijn er wellicht andere, efficiëntere kanalen.

Je leest het, de 4 p's van traditionele marketing zijn de perfecte basis om je personal brand op te bouwen. Veel succes ermee!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans