Online marketing voor KMO’s: Google zoeknetwerk interessantere investering dan social media

Voor grote en bekende bedrijven is social media zonder enige twijfel een zeer efficiënte online marketing tool. Voor KMO’s ligt dat echter anders: zij genieten (nog) niet van een grote merkbekendheid en hun voornaamste doel is meestal nieuwe klanten werven. Daarom investeren KMO’s beter in het Google zoeknetwerk dan in social media.

Online marketing voor KMO's

Google zoeknetwerk brengt potentiële klanten in contact met je merk

In tegenstelling tot grote en bekende bedrijven, hebben KMO’s meestal niet de middelen om te investeren in brand awareness campagnes. Nieuwe klanten werven is hun voornaamste bezigheid. Het Google zoeknetwerk kan hierbij helpen door mensen die op zoek zijn naar een bepaald product of dienst te laten kennismaken met het merk van KMO’s.

Vooral verschijnen in de betaalde zoekresultaten kan bijzonder efficiënt zijn voor KMO’s. Door advertenties te maken die inspelen op wat potentiële klanten zoeken en nodig hebben, zullen KMO’s immers hoog in de zoekresultaten verschijnen en zullen klanten op deze advertenties klikken, zelfs al kennen ze het merk niet.

Wie zoekt zal sneller converteren

Mensen gebruiken social media vooral om hun sociale contacten te versterken. Zoekmachines worden daarentegen gebruikt als men iets wil vinden. Om het dichtstbijzijnde frituur te vinden, doen mensen nog steeds beroep op Google in plaats van op Facebook.

Omdat mensen via het Google zoeknetwerk actief op zoek zijn naar iets wat jij aanbiedt,  zullen ze sneller geneigd zijn om klant te worden dan mensen die gewoon een Facebookpagina liken. Facebook contacten kunnen uiteindelijk wel klant worden, maar de kans is veel kleiner dat de pagina geliked werd omwille van aankoopinteresses.

Lokale klanten werven via het  Google zoeknetwerk

Via zoekmachines zoals Google is het gemakkelijk om lokale informatie te vinden zoals telefoonnummers, routes, etc.; ook via mobiele toestellen. Dat is belangrijke informatie als je weet dat 88% van de mensen die mobiel zoeken, op zoek zijn naar lokale informatie en binnen de dag actie ondernemen met die gevonden informatie.

Social media marketing is niet gemakkelijk

Sommige KMO’s doen beroep op social media omdat het eenvoudig te gebruiken is en niet duur is, terwijl zoekmachine marketing net het omgekeerde is. Toch is een goede social media campagne opbouwen zeker niet zo gemakkelijk als het lijkt, vooral als je doel als KMO is om nieuwe klanten te werven.

Executive Summary

Als KMO via online marketing klanten werven?
Investeer in het Google zoeknetwerk en laat social media (nog even) voor wat het is.

1 Comment

  1. Mike

    6 months ago

    Dit is wel een probleem wat ik ook ondervind bij startende kleine bedrijven. Duurt meestal wel even voor ze social media echt goed in kunnen zetten, een goede viral daar gelaten.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *